Hoewel een op de drie Amerikanen internet gebruikt om het nieuws te volgen, zijn traditionele media zoals televisie, radio en kranten nog altijd populairder. De opkomst van het internet heeft er niet voor gezorgd dat Amerikanen meer tijd aan nieuws zijn gaan besteden. Amerikanen blijken het nieuws op internet voornamelijk te gebruiken om koppen snel door te nemen. Voor achtergronden maken zij liever gebruik van traditionele media.
Het onderzoek in het artikel heeft naar mijn inziens een verrassende uitslag. Ik zou verwachten dat internet - een "gratis" medium die vrijwel altijd beschikbaar is - zou leiden tot meer nieuwsconsumptie. Echter is er wel een duidelijke verschuiving te zien.
Bron: http://www.denieuwereporter.nl/?p=543
Post 2: Lindsey V.
In het artikel van Barbara Staals worden zes technologische trends beschreven, die verwacht worden in de toekomst. Deze zes trends zijn:
- Peer production
- Video unlimited
- Personalizing
- Carbon killers
- Open standard platform
- Mergers and Acquisitions (M&A)
Vooral deze laatste trend wordt uitgelicht in dit artikel, omdat deze wordt gezien als een belangrijke technologische trend in de toekomst.
Dit artikel is een samenvatting van een analyse WIRED magazine. Ik denk dat dit artikel erg handig is voor ons onderzoek naar trends in de nieuwsconsumptie, omdat technologie naar mijn mening daar een grote rol in gaat spelen.
Bron: http://www.twanetwerk.nl/default.ashx?DocumentID=6737
Post 3: Arnaaz K.
De mediaonderzoekers van Poynter analyseerden het leesgedrag – op papier en online – van ruim zeshonderd mensen. De deelnemers droegen een speciale bril met twee camera’s, een gericht op een oog en een op de krant of het beeldscherm.
De krant is voor veel mensen nog steeds de belangrijkste nieuwsbron. Lezers waarderen helder gepresenteerde verhalen en die onthouden ze beter. Als ze eenmaal voor een artikel hebben gekozen, lezen de meesten het ook uit.
Bron: http://www.nrc.nl/media/article811194.ece/Kranten_lezen_is_als_snorkelen
Post 4: Jason W.
Dit artikel gaat over het verschuiven van mediagebruik. In de jaren hiervoor is de bijvoorbeeld televisie en radio gebruik veel afgenomen. Internetgebruik is hierbij flink gestegen. In de toekomst zal deze lijn alleen maar meer stijgen. Deze verandering van mediagebruik is vooral door de opkomst van de digitale snelweg. Hierbij kan je ook denken aan de mogelijkheden die de mobiele telefoon tegenwoordig heeft.
Dit artikel gaat wel over jongeren, maar naar mijn mening geldt dit ook voor oudere mensen. Het verzamelen van nieuws of zoeken naar informatie gaat veel sneller via het internet of via je mobiele telefoon.
Bron: http://www.marketingfacts.nl/berichten/mediagebruik_van_jongeren_in_2005/
Post 5: Charlaine S.
Social netwerken op de mobiel
Vodafone wil met social networking sites hun klanten toegang geven tot bijvoorbeeld Hyves. Vodafone speelt in op de manier waarop mensen tegenwoordig met ‘vrienden’ omgaan. MySpace en Hyves zijn momenteel erg populair, vooral onder jongeren. In de toekomst kan men verwachten dat mensen vaak alleen nog contact met vrienden hebben via het internet of nu dus via de mobiele telefoon.
Het lijkt mij dat communicatie via social networking sites nog belangrijker wordt in de toekomst. De laatste tijd is het overgrote deel van jongeren actief met dit soort sites. Het is gemakkelijk en snel. Om dan alleen nog achter de computer contact te houden met vrienden is dan moeilijk. Waarom het niet makkelijker maken met een mobiele telefoon, iets wat alle jongeren tegenwoordig hebben?
Bron: http://www.molblog.nl/mobile/4062
Post 6: Suki V.
Artikel Wegener dagbladen test krant van de toekomst
In dit artikel wordt een test van Wegener Dagbladen samen met Philips beschreven. Ze onderzoeken of de nieuwe, digitale versies van het papieren dagblad in de smaak valt bij de consument.
Het leesgedrag van de huidige papieren krant is niet zo zeer veranderd, maar de vraag is of dit in de toekomst ook nog zo zal zijn of dat er andere dragers komen om nieuws te consumeren?
Van der Zee ziet een belangrijke technologische trend in het 'elektronische papier'.
Ook wordt er een toekomstvisie op de digitale krant getest. Het doel van dit onderzoek is om inzicht te krijgen hoe nieuws het best gepresenteerd kan worden aan gezinnen en jongeren.
Ik denk dat dit een goede test is om inzicht te krijgen in de rol die nieuwe technologieën spelen bij nieuwsconsumptie in de toekomst. Naar mijn menig kunnen wij deze bron gebruiken voor ons onderzoek omdat de elektronische krant een belangrijk onderdeel kan zijn van nieuwsconsumptie in 2015.
Bron: http://www.molblog.nl/media/2201
Post 7: Lena H.
Het artikel minder dagbladen en meer tijdschriften laat zien dat de markt voor tijdschriften groeit en de markt voor dagbladen afneemt.
Ze laten zien dat nieuwsdistributie steeds meer het terrein is van televisie en internet.
De oplage van de dagbladen daalde voor het eerst onder de 4 miljoen exemplaren.
Dit is vooral bij regionale kranten. Tevens steeg de oplage van de weekend kranten met 80 %.
Ik denk dat dit een goed artikel is om te gebruiken. Er wordt duidelijk in laten zien hoe de verhoudingen liggen in de drukpers. En wat we kunnen gebruiken om een trend te voorspellen voor 2015.
Bron: http://www.molblog.nl/media/442
Post 8: Elwin A.
Artikel: In dit artikel wordt geschreven over YouTube en hoe de nieuwe presidentskandidaten hiervan gebruik maken. Zo kan er bijvoorbeeld op YouTube een video worden geplaatst met daarin een vraag aan een van de kandidaten. Sommige van deze vragen zullen dan tijdens een debat op het televisie kanaal van CNN worden beantwoord.
De presidentskandidaten maken gebruik van YouTube, omdat het razend populair is. YouTube wordt namelijk gebruikt door miljoenen gebruikers die dagelijks de website bezoeken. Een groot deel doet dit om video’s met de laatste nieuwtjes te bekijken. Bijvoorbeeld om te zien hoe Britney Spears uitgleed.
Mening: Ik vind dit een interessante ontwikkeling. Na nieuws in tekstvorm op internet is YouTube een vrij nieuw verschijnsel. Het verschaft namelijk beeld materiaal. Je kunt je dan afvragen of nieuws in tekstvorm vervangen gaat worden door nieuws in beeldvorm: filmpjes/kanalen op internet. Daarbij kun je je afvragen of er dus een secundaire orale cultuur ontstaat.
Ik denk zelf dat internet voorlopig voor een groot deel uit tekstuele informatie zal bestaan, maar dat beeld zeker een belangrijkere rol gaat spelen in de toekomst. Ik denk niet dat nieuwssites volledig gaan bestaan uit video’s, omdat dit bepaalde mogelijkheden als scanning niet mogelijk maakt. En dat is wat zo fijn is aan tekst.
Bron: http://www.molblog.nl/media/5451
Post 9: Serena T.
In dit artikel wordt gepleit voor burgerjournalistiek. De meeste journalisten houden er niet van en doen er alles aan om het tegen te houden. Maar deze trend is niet te stoppen en wordt steeds populairder.
Volgens dit artikel is burgerjournalistiek bruikbaar en maakt het uiteindelijk de krant kwalitatief beter. Met de krant moet je in debat kunnen en de bedoeling is dat het debat leidt tot completere berichtgeving en het hen tot betere journalisten maakt.
Burgerjournalistiek is zinvol en steeds meer in opkomst. Meerdere media moeten hier iets mee doen vind ik. Zo werken we samen aan de nieuwsvergaring in Nederland. Er moet alleen wel altijd hoor en wederhoor toegepast worden door de burgers, want dit wordt nog al eens vergeten. Zo houden we het nieuws betrouwbaar op een innovatieve manier.
Bron: http://blog.adformatie.nl/index.php/entries/media-zijn-bang-voor-burgerjournalistiek/
Geen opmerkingen:
Een reactie posten