maandag 26 november 2007

Nieuwspost Trends Nieuwsconsumptie Week 48

Post 1: Kiran S.

Samenvatting: In de hedendaagse samenleving is er veel discussie over het verband tussen geweld in de media en het gedrag van kinderen. Geweld komt vaak voor in tv-programma's, videogames, internet en muziekclips: media die vooral ter vermaak dient. Echter blijkt dat kinderen ook de media gebruikt als informatiebron, waarbij het nieuws een grote rol speelt. Hoe sterk kinderen worden beïnvloedt door het geweld in het nieuws is afhankelijk van verscheidene factoren zoals de nabijheid en de mate van fysiek geweld wat wordt getoond.

Peter Nikken, psycholoog en deskundige Jeugd en Media, stelt dat de mediaopvoeding van ouders van groot belang is. Er dienen afspraken te worden gemaakt wat wel en niet wordt gekeken, en ouders dienen goed uit te leggen wat zij vinden van het onderwerp indien hun kinderen meekijken.

Mening: Dat kinderen snel te beïnvloeden is te verwachten. Hun perceptie van de wereld wordt veelal dan ook gemaakt door de vele beelden die zij zijn, ook op bijv. de televisie. Dat er duidelijke afspraken moeten worden gemaakt in het mediagedrag van kinderen vind ik een goede zaak. Teveel blootstelling aan negatieve - zoals geweldadige - beelden kan vast geen positief effect hebben op een individu.

Bron: http://weblog.mediastudies.nl/?p=1162




Post 2: Serena T.

Buitenland nieuws: bedreigde nieuwssoort of niet?
Dit artikel gaat over het buitenlandse nieuws, dat steeds minder via verschillende media wordt verspreid. De stortvloed van buitenlandreportages uit de jaren zestig en zeventig, is fors gedaald.

De voornaamste reden hiervoor is dat het buitenlandse nieuws relatief weinig kijkers trekt.

Ook kranten bezuinigen op hun rubriek. Journalisten krijgen nog maar weinig kans om lang naar het buitenland te kunnen, om daar een reportage te maken. Dit heeft deels met een tekort aan geld te maken.

Ik vind dat er best aandacht besteed mag worden aan het buitenlandse nieuws. Ook al wordt je soms moe van de eeuwige durende oorlogen en hongersnoden. Het is belangrijk dat wij ons bewust zijn van wat er in de rest van de wereld gebeurt en niet alleen maar het shownieuws van SBS6 af en toe te kijken. Het is jammer dat er bezuinigd moet worden op buitenlandse reportages, want die leveren meestal de mooiste beelden en verhalen op.

Bron: http://www.denieuwereporter.nl/?p=497




Post 3: Charlaine S.

Marketing van koude bodem?
Steeds meer consumenten kunnen via Internet de beste aanbieder van hun gezochte product vinden. Doordat iedereen tegenwoordig altijd en overal toegang heeft tot Internet, moeten de aanbieders daarop inspelen. De consument selecteert de aanbieders als eerst op basis van prijs en kwaliteit, hierna komt pas een selectie op merkbekendheid en imago. Het wordt steeds belangrijker om ook online de consumenten tot je te trekken.

Uit dit artikel blijkt dat het Internet steeds belangrijker wordt. Het is wel al op meerdere manieren bewezen (Internet wint van traditionele media etc.), maar aan thuiswinkelen en het al selecteren van de aanbieder via Internet is weinig aandacht besteed. Het is goed om dit artikel te plaatsen, omdat het laat zien dat veel dingen naar Internet verschuiven en ook laat zien hoe mensen selecteren op merken/aanbieders.

Bron: http://www.molblog.nl/marketing/5068




Post 4: Jason W.

Dit artikel gaat over de ouderen die over tien jaar veel hipper en moderner uitkomen dan de ouderen van nu. Het gaat dan om de groep van 65-74 jarigen. Qua muziek en kleding zullen zij up-to-date zijn en weten zij precies ze willen. Eveneens zullen zij op de hoogte zijn van de nieuwste technologieën en zullen er daadwerkelijk gebruik van maken.

Dit is een belangrijk punt vanwege het feit dat de ouderen later mee gaan in de ontwikkelingen. Niemand blijft echt achter. Voor nieuwsconsumptie zal dit heel veel betekenen in de toekomst omdat de “ouderen” dan ook mee gaan met de “nieuwe” manier van nieuwsconsumptie.

Bron: http://www.marketingonline.nl/nieuws/ModuleItem52698.html




Post 5: Arnaaz K.

Google is gestart met het testen van radio advertenties. Via Audio Ad's adverteer je straks op het station en locatie van je keuze, op tijdstip en precies aan de doelgroep die je wil bereiken, gewoon via je AdWords-account.

Dit van Google is een zeer goed idee aangezien radio zowieso al een niet te duur medium is , je kan de records van je gedraaide campagnes afluisteren en je houd maximale controle op je budget, en dat maakt het nog goedkoper.

Bron: http://www.molblog.nl/media/4182




Post 6: Lena H.

In het artikel: “Geen jeugd, geen toekomst. De crisis van de televisiejournalistiek in cijfers”
Laat zien dat er vergrijzing is onder de kijkers van televisie programma’s. Dat betekent dat de publieke televisie kleiner zal worden. Het bestaansrecht van verschillende programma’s en de journalistieke organisaties hier achter zoals de NOS kunnen gaan verdwijnen.

Hier moeten we ook rekening mee houden als we een trend willen voorspellen voor 2015.

Bron: http://www.denieuwereporter.nl/?p=768





Post 7: Elwin A.

Artikel: De populariteit van internet op je mobiel is aan het toenemen. Het opvallende is dat internet op de mobiel voornamelijk thuis wordt gebruikt. Op de tweede plaats staat het openbaar vervoer. Het artikel zegt dat verwacht wordt dat internet op jemobiel netzo populair gaat worden als bellen of sms'en. Dan moet wel eerste de kostprijs omlaag, omdat het voor veel mensen het nog te duur is. Mannen gebruiken mobiel internet voornamelijk voor nieuwsgerelateerde dingen en vrouwen meer voor entertainment.

Mening: Ik denk dat mobiel internet een stap is in de richting van het samensmelting van de infrastructuur van informatie. Je hebt nu al dat je een abonnement kan nemen voor internetten, bellen en tv. In de toekomst heb je waarschijnlijk abbonnementen die alles omvatten, mobiel internet, internet op je tv, je computer, je horloge, je digitale boeken, je krant. Nieuwsconsumptie is denk ik in de toekomst niet meer gebonden aan één of twéé specifieke mediums, zoals nu het geval. Nieuws kun je in de toekomst altijd en overal consumeren.

Bron: http://www.telegraaf.nl/digitaal/74703191/Mobiel_internet_thuis_meest_gebruikt.html




Post 8: Suki V.

Sociaal netwerken is massamedium
Uit onderzoek blijkt dat 96% van Amerikaanse tieners en twintigers sociale online netwerksites gebruiken. 71% logt minstens één keer per week in op de netwerken.

Mening:
Ik vind deze uitslag niet verrassend, het benadrukt wel weer hoeveel jongeren met sociaal netwerken bezig zijn op het internet. Ik merk dit zelf ook in mijn sociale omgeving. Het merendeel heeft hyves, een site waarop je contact met elkaar kan krijgen en foto’s kunt uploaden en bekijken. Ook blijf msn messenger een onzettend populair communicatiemiddel voor jongeren en doen steeds meer mensen dit. Ik vind dit dus een goede bron voor een trend op sociaal-cultureel gebied.

Bron: http://www.molblog.nl/online/5430




Post 9: Lindsey V.

Dit is een onderzoek van de erasmus universiteit over trends in de toekomst. Op pagina 22 en 23 worden de trends in de toekomst op demografisch gebied besproken. Het gaat er bijvoorbeeld over dat er in verhouding veel niet-westerse immigranten zullen zijn in Nederland. De mate waarin het immigratiebeleid slaagt is hierbij van groot belang voor de samenleving. Het aantal immigranten zal ook gevolgen hebben voor de mobiliteit wordt hier beschreven. Maar een andere heel belangrijke trend die in het artikel genoemd wordt is de toename van ouderen, vergrijzing dus. Ook hier speelt mobiliteit een rol. Verwacht wordt dat de kloof tussen rijk en arm ook steeds groter wordt. Het artikel heeft vooral betrekking op wat deze demografische ontwikkelingen teweeg gaan brengen in de mobiliteit.

Ik denk dat indien goed gebruikt dit artikel heel nuttig kan zijn voor ons onderzoek. Ook al heeft dit artikel voornamelijk betrekking op de mobiliteit van mensen, het geeft wel goed aan welke demografische trends wij kunnen verwachten in de toekomst. Dat hiermee de nieuwsconsumptie ook kan veranderen, is iets waar wij veel rekening mee moeten houden.

Bron: https://ep.eur.nl/bitstream/1765/1852/2/ESM-2004-007.pdf


Geen opmerkingen: