zondag 16 december 2007

Nieuwspost Trends Nieuwsconsumptie Week 50

Post 1: Suki V.

De consument is niet meer passief in het consumeren van nieuws. Jonge nieuwslezers en kijkers zoeken zelf hun informatie op die ze belangrijk vinden en bepalen zelf wel welk nieuws waar of onwaar is. Door het internet bloeit er een geïndividualiseerde massademocratie. Iedereen weet alles en laat zijn mening sterk horen. Voordat je krant op de deurmat ligt of het 8 uur journaal begint, kun je op het internet al alle nieuwsfeiten aanklikken en kom je terecht in een zee vol meningen. Het grote diverse nieuwsaanbod geeft je de mogelijkheid om zelf je nieuwsmenu samen te stellen. Foxnews heeft in Amerika al de slogan: “We report what you decide”. Deze trend zal in Nederland volgen.
Mening: Dit artikel is in 2006 gepubliceerd, maar ik vind dat deze slogan nu al van toepassing is op Nederland. Wat de massa interessant vind om te weten, zorgt de media ervoor dat in de pers komt. Wij bepalen als het ware dus al de agenda. We kunnen deze newspost gebruiken voor artikel 2 omdat we daar nader ingaan op de toekomst waarbij het internet een grote rol gaat spelen. Dit artikel heeft betrekking op het internet. Ook kunnen we het al in artikel 1 verwerken, omdat er nieuwe manieren van nieuwsconsumptie worden besproken door de opkomst van internet.

Bron: http://www.denieuwereporter.nl/?p=359




Post 2: Arnaaz K.

Het woordje ‘social’ is tegenwoordig op het internet onmiskenbaar. Social communities en Social bookmarking sites groeien het snelst op het internet. Uit ons eigen land is het vriendennetwerk Hyves een onzettende goed voorbeeld, deze community bestaat al uit ongeveer 2 miljoen mensen. Internationaal gezien is MySpace de grootste community op dit moment, deze community bestaat uit meer dan 50 miljoen geregistreerde.

Ik denk ook dat het woordje ‘social’ tegenwoordig op het internet onmiskenbaar is, want er zitten ontzettend veel mensen op verschillende communities. Kijk maar naar hyves daar zitten al meer dan twee miljoen mensen.

Bron: http://www.molblog.nl/online/2685

Post 3: Charlaine S.

Zweden lezen de krant voortaan op hun mobiel
Het Zweedse dagblad Dagens Nyheter is voortaan geheel op een mobiel te lezen. Samen met Nokia heeft DN een mobieltje ontwikkeld met een knop, DN-knop. Door op deze knop te drukken, komt de site van DN op het scherm. Het loopt storm. Maar Zweden is hier niet uniek in. In Japan en Zuid-Korea surfen consumenten dagelijks via hun mobiel op het Internet.

Veel Europeanen gebruiken deze vorm van nieuwsconsumptie nog niet. Velen denken dat het duur is en dat het erg ingewikkeld is. Nokia en Dagens Nyheter hebben die obstakels weggenomen (abonnement voor 30 euro p.m. incl. toestel en gemakkelijk vanwege de knop). Naar mijn mening lijkt het er op dat het hek van de dam is en veel organisaties zullen volgen. Dus in 2015 zal surfen en nieuwsconsumptie op je mobiel dagelijkse kost zijn.

Bron: http://sync.nl/zweden-lezen-de-krant-voortaan-op-hun-mobiel




Post 4: Serena T.

Ganzenbordend naar 2015: de media volgens ABN AMRO
Dit artikel gaat over de toekomstverwachting volgens marktonderzoekers van ABN AMRO. Zij vergelijken dit onderzoek met ganzenbord omdat je je bij elke stap van het onderzoek kan afvragen, hoe ga ik verder naar 2015?

Verschillende trends worden benoemd, en het verdere effect daarvan wordt uitgelicht. Dit artikel is interessant voor ons eigen artikel omdat wij ook het toekomstbeeld van de nieuwsconsumptie willen uitpluizen en beschrijven.

Wat verwacht de consument in de toekomst van de media? Wat voor rol spelen de demografische factoren? Vragen die ook mij bezig houden en daarom vind ik dit een leuk en interessant artikel.

Bron: http://www.denieuwereporter.nl/?p=1135




Post 5: Elwin A.

Mediabestedingen online 14,6% groei in 3e kwartaal

De bestedingen voor online reclame zijn sterk aan het steigen. Het 3e kwartaal stegen de mediabestedingen maarliefst 14,5% naar een bedag van E35,1 miljoen. Het grootste deel hiervan kwam van online buttons, banners en contentintegratie.

Dit artikel bevestigt onze interviews. Hieruit kwam dat internet, dan wel mobiel internet, steeds meer gebruikt wordt voor nieuwsconsumptie. Dit weten bedrijven blijkbaar ook, en daarom geven ze meer geld uit aan online advertising. De verschuiving van reclame in kranten e.d. naar websites geeft aan dat mensen meer op internet zitten en minder de krant lezen voor hun o.a. nieuwsconsumptie.

Bron: http://www.dutchcowboys.nl/onderzoek/11896




Post 6: Jason W.

In dit artikel wordt de eerst skype telefoon gepresenteerd. Hiermee kan je makkelijk voor een vast bedrag bellen naar iedereen die je wilt. Dit is natuurlijk heel simpel wanneer je iets nieuws te melden hebt.

Dit is relevant omdat je nu op snelle manier, makkelijk kunt communiceren. Nieuwsverspreiding gaat in combinatie met sms/mms dan nog sneller. Alhoewel de skype telefoon nog niet overal te koop is, denk ik dat die wel een toekomst heeft in bellen, vooral na de introductie in meerdere landen. Dit toestel wordt nu getest in England.

Bron: http://www.dutchcowboys.nl/mobile/12391




Post 7: Kiran S.

Samenvatting: Mensen gaan tegenwoordig niet meer door het leven als eenlingen maar knopen zich steeds sneller in verschillende netwerken. Mensen wisselen continu van mening en leven steeds meer in de breedte, terwijl er voor diepgang minder tijd wordt uitgetrokken. Marketeers en mediamanagers proberen hier steeds op in te spelen en vanwege de komst van het internet dienen ook zij via e-commerce hun producten en diensten aan te passen. Het internet wordt steeds vaker als een thuishaven gezien. Internetgebruikers vinden het steeds gebruikelijker om dingen gratis te verkrijgen: Van nieuws tot aan muziek en films. Wat vroeger een samenleving was van kopen en verkopen, is veranderd in een tijd van ruilen en delen. Doordat mensen steeds minder tijd hebben, wordt nieuws vaker gescand en geskimmed dan vroeger. Mensen kijken tegenwoordig vreemd op van bepaalde diensten en informatie waarvoor ze moeten betalen. Door sociale netwerken zijn mensen gemakkelijker in staat om alsnog de informatie te verkrijgen die zij nodig hebben.

Mening: Het klopt inderdaad dat mensen tegenwoordig vreemd opkijken van producten en/of diensten waarvoor zij zouden moeten betalen. Terwijl vroeger iedereen een krant of muziek/films kochten, vinden vele mensen het vanzelfsprekend om dit hedendaags via internet te verkrijgen. Sociale netwerken spelen een steeds grotere rol. Via deze netwerken kun je gemakkelijker erachter komen wat er in je omgeving speelt en kunnen adverteerders ook gericht hun doelgroep bereiken. De vraag is waar echter de grens ligt. Wat kan wel of niet gratis aangeboden worden en tot hoeverre moet bepaalde informatie open op internet verkrijgbaar zijn?

Bron: http://www.henkblanken.nl/?p=134




Post 8: Lena H.

De Telegraaf gaat deel uit maken van webregio.nl De reden waarom ze webregio hebben overgenomen is omdat het een gat in de markt is. Webregio is alleen online maar heeft enorm succes. De Telegraaf geeft aan dat er voor regionaal en lokaal nieuws nog niet genoeg van internet gebruikt wordt gemaakt. Terwijl daar wel veel vraag naar is.

Naar mijn mening is dit een goede nieuwspost want het laat zien dat er waarschijnlijk veel mensen zijn die behoeften hebben aan nieuws uit hun regio. En dit nog niet goed genoeg ontwikkeld is.

Bron: http://www.emerce.nl/nieuws.jsp?id=2246008




Post 9: Lindsey V.

Samenvatting
De consument wordt steeds machtiger. Volgens het artikel is dit vooral te wijten aan de opkomst van de nieuwe media. Hierdoor is het voor de consument steeds makkelijker om gegevens als prijzen, kwaliteiten etc. op te zoeken. Dit heeft als gevolg dat de markt steeds transparanter wordt en dat de consument zich niet meer voor de gek laat houden. In de toekomst zullen commerciële bedrijven hun trots opzij moeten zetten en dus meer naar de consument moeten luisteren. De markt bepaald niet meer wat de consumenten doen, maar de consumenten bepalen wat de markt doet. Dit is het toekomst perspectief zoals beschreven in het artikel.

Mening
De gevolgen van de opkomst van de nieuwe media kunnen wel interessant zijn voor ons onderzoek. Het leert ons namelijk dat bedrijven en dus ook de media beter moeten luisteren naar wat de consumenten zelf willen. Hierbij moet niet worden vergeten dat door al deze nieuwe media en de mogelijkheden van de consumenten om te vergelijken en te overleggen zorgen voor een markt die steeds transparanter wordt.

Bron: http://www.emerce.nl/opinie.jsp?rubriek=160996&id=795802


Geen opmerkingen: