zondag 16 december 2007

Nieuwspost Trends Nieuwsconsumptie Week 01

Post 1: Arnaaz K

Elke dag registreren er steeds meer Nederlanders zich in op een social network. In opdracht van interactief marketingbureau Tribal Internet Marketing heeft Michiel de Nijs de commerciële mogelijkheden binnen social networking onderzocht. Volgens de Nijs sluit men zich aan bij een social network om vrienden te maken, contacten te onderhouden en gelijkgestemden te ontmoeten.

Er zijn inderdaad ontzettend veel mensen op een social network te vinden, een goed voorbeeld hiervan is natuurlijk hyves. Men gaat hyven omdat ze vrienden willen maken, contacten te onrhouden en gelijkgestemden te ontmoeten.

Bron: http://www.molblog.nl/media/5781




Post 2: Charlaine S.

Heeft het weblog zijn beste tijd gehad?
Dit artikel omschrijft welke impact de weblogs hebben gehad op de media en de marketingwereld. Door de weblogs zijn de media gedemocratiseerd. Een ‘expert’ had evenveel bereik als de New York Times. Verder geloven mensen minder vaak bedrijven met mooie verhalen: ‘Ze handhaven een zekere scepsis in de wetenschap dat bedrijven met weblogs ook eigenbelang nastreven.’ Ook is in dit artikel beschreven wat voor invloed positieve feedback en negatieve feedback op weblogs hebben. 51% van de ondervraagden zou een artikel met een positief commentaar eerder kopen als zonder commentaar en 54% zou dat artikel minder snel kopen als het negatief beoordeelt is.

Dit artikel beschrijft de invloed van weblogs en personal messages. Het wordt bedrijven en organisaties steeds moeilijker gemaakt om grote groepen mensen te beïnvloeden. Alles zal gaan draaien om goede PR, goede producten en dus positieve feedback. De netwerken/contacten/vriendschappen zullen in de toekomst een nog groter spinnenweb vormen, doordat mond-tot-mondreclame steeds belangrijker wordt.

Bron: http://sync.nl/het-weblog-heeft-zijn-beste-tijd-gehad/




Post 3: Elwin A.

5 technologiën die in 2008 gaan doorbreken

Mensen van de BBC, UK, hebben voorspeld dat de volgende vijf technologiën gaan doorbreken: 'internet to go', 'Ultra mobiele PC's', 'IPTV', 'Wimax' en 'Mobile VoIP'. Internet to go houdt in dat men door het gebruik van bepaalde tools internet applicaties zowel offline als online kunt draaien. Met ultra mobiele PC's hebben we het over PDA's en anderen. IPTV is internettelevisie. Wimax is een soort WiFi, alleen dan veel grotere afstanden. Als laatste, en naar mijn mening het meest interessant hebben we Mobile VoIP. Dit houdt in dat je met je mobiel belt via het internet. Hierdoor zullen mobiele belkosten aanzienlijk dalen.

Ik denk dat dit artikel bruikbaar is voor artikel 2, omdat al deze technologiën (of hun huidige voorgangers, paradox) terug zijn te vinden in de interviews. Zoals duidelijk werd uit de interviews zijn alle communicatiekanalen aan het 'mergen'. De technologieën die volgens het artikel gaan doorbreken hebben uiteindelijk hetzelfde doel: een groot en uniform informatie netwerk.

Bron: http://www.molblog.nl/innovatie/6308




Post 4: Jason W.

Digitaal boeklezer iLiad te koop bij Selexyz

De digitale boeklezer, genaamd iLiad is onlangs exclusief gepresenteerd. Dit apparaatje was te koop bij de boekhandel Selexyz in Amsterdam. Met dit apparaatje kun je boeken digitaal laten presenteren. Het is volgens de makers geen bedreiging voor de originele boeken. Volgen hen is het meer een aanvulling. In de toekomst willen ze ook kranten digitaal laten verschijnen op de iLiad. Zij hebben dit apparaat vooral uitgevonden voor mensen die bijvoorbeeld op vakantie gaan en dan niet tien boeken hoeven mee te sjouwen. En net als de mp3, voor onderweg!

Wanneer de krant ook op dit apparaatje verschijnt, en het echt inslaat en een grote hype wordt onder de consumenten, kan de iLiad toekomst hebben. Nieuwsvergaring gaat dan via dit apparaatje? Het lijkt me wel mogelijk aangezien mensen vooral qua technologische ontwikkeling gevoelig zijn. Consumenten kopen graag en proberen graag nieuwe dingen. Aangezien de prijzen van boeken voor op de iLiad lager zijn dan een originele boek, kan dit apparaatje misschien in de toekomst flink stijgen. De krant versie op de iLiad zal dan hoogstwaarschijnlijk ook goedkoper zijn.

Bron: http://www.molblog.nl/innovatie/5979




Post 5: Kiran S.

Samenvatting: De nieuwspost betreft een artikel omtrent de nieuwsconsumptie in Amerika gedurende een nationale crisis. Er worden vele voorbeelden gebruikt, zoals verscheidene oorlogen in het verleden en heden. Het meest recente voorbeeld blijft echter de aanslag op het World Trade Center op 11 september 2001. Opvallend is dat na deze aanslag de nieuwsconsumptie massaal steeg, voornamelijk ook omdat het reguliere aanbod van amusent drastisch verdween. De aanslag had een wereldwijd effect en door de grote media-aandacht die het verkreeg, steeg ook het verlangen naar nieuws onder de samenleving.

Gedurende periodes van nood willen mensen via zoveel mogelijk kanalen op de hoogte blijven van het nieuws. De mens heeft een instinct tot overleven en door nieuws te vergaren groeit zijn kennis en de kans tot overleving dan ook aanzienlijk. Vele media zijn ook bewust van de staat van paniek en onrust in de maatschappij gedurende een crisisperiode en weten hier dan ook slim op in te spelen door emoties te raken. Vele mensen veranderen tevens van politieke standpunten gedurende een periode van crisis, wat tevens een goede kans is voor politici om hier een voordeel uit te halen.

Mening: Ik vind het een vrij logische gedachte dat de drang naar nieuws stijgt gedurende een tijd van nood. Als er zomaar paniek uitbreekt, dan wil je graag weten hoe slecht de situatie is en wat je beste kansen zijn om de crisis te doorstaan. Opvallend is wel hoe groot de impact is geweest van 11 september 2001. Die dag heeft er voor gezorgd dat er een wereldwijde vrees is ontstaat voor terrorisme, terwijl dat daarvoor nooit echt een grote rol heeft gespeeld. Ik denk dat Nederland ook op z’n kop zou staan als hier een terroristische aanslag zou zijn, voornamelijk omdat Nederland een veel kleiner land is en daardoor de angst groter zou zijn.

Bron: http://links.jstor.org/sici?sici=1049-0965%28200209%2935%3A3%3C517%3AANCDTO%3E2.0.CO%3B2-0&size=LARGE&origin=JSTOR-enlargePage




Post 6: Suki V.

Mediaconsumptie verschuift, gebruik internet groeit
In Nederland blijft de internetconsumptie steeds meer groeien en gaat dit ten koste van de krant en de televisie. Dit blijkt uit cijfers van een onderzoek van de Stichting Internet Reclame. Deze stijgende lijn in internetconsumptie heeft te maken met de groei van de surfpopulatie en het toegenomen aantal uren dat men wekelijks op het internet zit. De groei is het groots bij de leeftijd van 35 tot 49 jaar. Het onderzoeksbureau STIR onderzocht ook andere media en zag zowel het gebruik van de televisie als van de dagbladen dalen met 4 procent en met 8 procent. Daarentegen viel op dat de radio groeide met 3%. De vraag hierbij is of dit komt doordat veel mensen de radio als achtergrond aan hebben staan terwijl zij aan het surfen op internet zijn?

Mening: Ik vond dit een interessante newspost omdat het mij verbaasde dat het radiogebruik stijgt. Het is inderdaad leuk om je af te vragen of dit dus komt doordat veel meer mensen steeds meer gebruik maken van het internet en dat in de toekomst dan in combinatie gaat met de radio. Dit artikel geeft weer aan dat de traditionele media wegvallen en het internet steeds populairder zal worden.

Bron: http://www.yellowlemontree.nl/clamareartikel/200707141625_mediaconsumptie_verschuift_gebruik_internet_groeit




Post 7: Serena T.

Luisteraar wil emotionele betrokkenheid en verrassing

Dit artikel gaat over hoe luisteraars reageren op nieuws en informatie via de radio. Uit dit onderzoek blijkt dat de mensen verrast willen worden door unieke standpunten en emotioneel betrokken willen raken bij het onderwerp. Enzovoorts..

We hebben nog niet veel informatie over de nieuwsconsumptie via de radio. Dit artikel geeft weer wat de luisteraar nu wil, misschien kunnen we dit vergelijken met het verleden en dit verwerken in ons artikel.

Ik denk dat er veel is verandert in ‘hoe’ mensen het nieuws willen horen. Vroeger was het noodzaak om het nieuws te luisteren via de radio. Andere media waren er nog bijna niet. Mensen klaagden niet over de manier waarop het gebracht werd, maar tegenwoordig is dit anders.

Bron: http://www.denieuwereporter.nl/?p=1330




Post 8: Lena H.

Het EIAA heeft onderzoek gedaan onder 4.000 Europese internet gebruikers. Uit dit onderzoek is gebleken dat van de Europeanen tussen de 16 en 24 jaar voor het eerst meer gebruik wordt gemaakt van de computer (internet) dan het kijken naar de televisie.
Het internet wordt voornamelijk gebruik voor het zoeken van informatie, e-mailen en het contact houden met vrienden en bekenden door middel van profielensites.
Nederland is het land met de hoogste internet penetratie maar daar en tegen wordt het internet minder dan het gemiddelde gebruik.

Deze nieuwspost is naar mijn mening bruikbaar voor artikel 2 omdat het laat zien dat het gebruik in media veranderd. En dat mensen sociale contacten belangrijk vinden.
Het laat zien dat traditionele media steeds minder belangrijk wordt en internet nog steeds groeit.

Bron: http://www.emerce.nl/nieuws.jsp?id=2269110




Post 9: Lindsey V.

Samenvatting
Social networking is een booming business. De belangrijkste trend op het moment op dit gebied is dat mensen steeds vaker verschillende communicatie vormen met elkaar willen laten integreren. Zoals voicemail, email, bellen, instant message etc. De verwachtig is dat in de toekomst de personal contact brands dezelfde rol in gaan nemen als mobiele telefonie providers, alleen zullen zij meer voor de consument betekenen dan de mobiele telefoon providers ooit hebben kunnen doen. Je kunt dan via verschillende social networks berichten bij elkaar achter laten, het vlak waarop de aanbieders zich dan blijven onderscheiden is de toegevoegde waarde.

Mening
Ik denk dat social networks van groot belang zullen zijn in de toekomst. Dit artikel beschrijft de trend van nu niet, maar het verloop in de toekomst. Ik vind dat het artikel een interessante toekomst visie geeft die belangrijk kan zijn voor ons onderzoek. Als communiceren via verschillende social networks steeds makkenlijk wordt, kun je daar natuurlijk ook op inspelen op het gebied van nieuwsconsumptie. De stap is dan namelijk makkelijker om bij een ander social network over nieuws te praten, omdat je gewoon bij je eigen network kan blijven.

Bron: http://www.molblog.nl/Merken/3903


Geen opmerkingen: