dinsdag 8 januari 2008

Groepsonderbouwing (Artikel 2)

Groepsonderbouwing RMC206C Nieuwsconsumptie Artikel 2

Om ons te verdiepen in het eerder geschreven artikel 1, hebben wij voornamelijk research gedaan naar de trends en ontwikkelingen die naar ons mening van groot belang zullen zijn. Deze trends en ontwikkelingen die een grote rol gaan spelen zijn uit onze deskresearch en interviews gebleken. We hebben het dan over het gebruik van internet op je mobiel, social-networking en het zelf-produceren van nieuws, oftewel burgerjournalistiek. Eveneens hebben alle ontwikkelingen omtrent deze onderwerpen met de toekomst te maken. Wij gaan tevens ook in op deze onderwerpen omdat we veel artikelen gevonden hebben die op deze trends ingaan. Nog een goede reden waarom wij denken dat deze trends door blijven stijgen tot in 2015. Mobiele telefoon hebben tot op de dag van vandaag al veel meer functies bij gekregen die lijden tot een nieuwe mobiele tijdperk. De mobiele telefoon van nu, is vergeleken met de mobiele telefoon van vier jaar geleden heel erg veranderd. De mobiele telefoon van nu is een stand-by producer geworden. Er kunnen films en foto’s gemaakt worden, en vervolgens direct op een live blog geplaatst worden. De kwaliteit van de video’s en foto’s zijn tegenwoordig even goed als een camera. Mede hierdoor groeit burgerjournalistiek. Overal om je heen gebeurt wel eens iets, en je krijgt het steeds sneller en sneller te horen of te lezen. Wie weet gaat het nóg sneller over tien jaar?
Wanneer je iets kwijt wilt, of iets niet kan uitstaan, kan het makkelijk geplaatst worden op het internet. Op het net kan je zeggen wat je wilt, en geïnteresseerden of vrienden krijgen het te lezen. De social-networking sites, met name, Hyves, groeien met de dag. Deze populaire ‘uitlucht-site’ is in het jaar 2007 eveneens het meest gestegen in de ranglijst.
Deze sites en blogs kunnen nu ook makkelijk bezocht worden met de mobiele telefoon. Wanneer je een mobiele telefoon abonnement aansluit, kan je voor ongeveer een tientje al onbeperkt internetten. Dat betekent, nieuwsvergaring en nieuwsproductie, op elk moment van de dag.
Uit de interviews is eveneens gebleken dat internet, mobiel of op de desk, in stijgende lijnen qua gebruik is. Social-networking is door dit intensief internet gebruik ook toegankelijker. Wireless internet maakt het tevens ook voor laptops en pda’s makkelijk om verbinding te maken met het web. Al deze ontwikkelingen maken het voor de nieuwsmakers en burgers steeds simpeler, in de toekomst zal dit onmisbaar zijn. Het kan over tien jaar zelfs helemaal anders zijn, wie zal dat antwoord kunnen geven? In artikel twee zullen wij hier dieper op in gaan. De aankomende trends zullen besproken worden, en we zullen de ontwikkelingen over de desbetreffende onderwerpen uitlichten.


De vier posts

Om artikel twee te schrijven hebben we vier posts gekozen. Het gaat over social-networking en de technologische ontwikkelingen. Hierdoor maakt het de voorspelling voor trends in 2015 makkelijker, maar het blijft toch een vraagstuk, we kunnen immers niet in de toekomst kijken. Ook gebruiken we deze posts omdat het de aankomende en huidige trends beschrijft. Deze trends zullen we nader onderzoeken om een goed artikel te schrijven. De posts die we hebben gekozen zijn: Post 9: Lindsey V. Week 01, Post 5: Jason W. Week 52, Post 7: Kiran S. Week 50 en Post 3: Elwin A. Week 01.

Post 7: Kiran S. Week 50
Deze post gaat over “het netwerken” van mensen. Mensen maken alles bespreekbaar en zullen ook niet stil zitten. Marketeers moeten net zoals de ontwikkelingen, mee met de veranderingen. Niemand wilt achterblijven en zullen zich moeten aanpassen. Het artikel bevat gegevens over het gedrag van mensen. Burgers hebben steeds minder tijd om nieuws te kijken, en skimmen/scannen hierdoor vaak door nieuws heen. Nieuws is overal te verkrijgen en wordt vooral sneller rondgebracht door social-networking. Op het internet is eveneens alles te verkrijgen, betalen doen mensen al niet graag, maar door de diensten op het web is veel gratis te verkrijgen. Van muziek tot films.

Deze ontwikkeling in het gedrag van mensen zijn van groot belang. Alleen al omdat internet zo`n grote rol speelt in het leven. Voor veel mensen is het internet onmisbaar, alle contacten en communicatie gaat tegenwoordig via dit medium. Om de trends te bepalen moeten we ook goed kijken naar het gedrag van mensen, dit zijn immers de gebruikers, vandaar onze keuze voor deze post.

Post 5: Jason W. Week 52
In dit artikel wordt geschreven dat burgerjournalistiek steeds vaker voorkomt. Het bevat ongeveer 10% van het dagelijkse nieuws. Maar het zal niet de reguliere media (tv-journaal en krant) overtreffen. Het heeft misschien in de toekomst een functie náást de reguliere nieuwsbronnen. Sites zoals Skoeps.nl is hier een goed voorbeeld van. Op deze site kan men foto’s en video’s uploaden. Opvallende dingen van de dag kunnen hier openbaard worden. Burgerjournalistiek heeft volgens Kleinnijenhuis meer een entertainment waarde dan échte nieuwswaarde.

Ook deze ontwikkeling heeft veel te maken met de vorige ontwikkelingen. Door het internet is alles bereikbaar waardoor je steeds sneller alles in handbereik hebt, of je het nou over nieuws of sportschoenen hebt. Het zelf maken van nieuws is tegenwoordig eenvoudig en kan met dezelfde snelheid online gezet worden. Deze trend zal zich nog meer ontplooien en mede daarom kiezen wij ook voor deze post.


Post 9: Lindsey V. Week 01
Deze post heeft het voornamelijk over social-networking. Volgens de schrijver van het artikel zal in de toekomst steeds meer geïnvesteerd worden in social-networking. Mobiele aanbieders zullen hier ook op inspelen. Mensen communiceren op alle manieren, of ze combineren deze verschillende manier. We hebben het dan over e-mail, bellen en msn-en. De techniek biedt al de mogelijkheid om via je mobiel berichten te versturen naar de “social-networking-sites”. Aangezien alleen je eigen kring de berichten kunnen lezen, blijf het ook in je “network”.

Social-networking is een belangrijk punt om een oogje op te houden. De twee vorige trends die wij net beschreven hebben, lopen aan één lijn samen met de ontwikkelingen in social-networking. Wanneer internet sneller en overal te krijgen is, zal het netwerken ook eenvoudiger zijn.

Post 3: Elwin A. Week 01.
De post van week 1 heeft het over voorspellingen over vijf technologieën die gaan doorbreken. Deze technologieën zijn: 'internet to go', 'Ultra mobiele PC's', 'IPTV', 'Wimax' en 'Mobile VoIP'. De twee opvallendste technologieën zijn ‘Wimax’ en ‘MobileVoip’. Wimax houdt in dat draadloos internet nog op grotere afstanden bereikbaar is vergeleken met de ‘Wi-fi’. Met Mobile VoIP kan je met een internetverbinding gratis met iemand bellen.

Deze post is heel bruikbaar voor het onderzoek en artikel, omdat al deze technologiën (of hun huidige voorgangers, paradox) terug zijn te vinden in de interviews. Zoals duidelijk werd uit de interviews zijn alle communicatiekanalen aan het 'mergen'. De technologieën die volgens het artikel gaan doorbreken hebben uiteindelijk hetzelfde doel: een groot en uniform informatie netwerk.
En óók deze ontwikkelingen hebben te maken met de voorgaande onderwerpen.



Al deze post zullen worden gebruikt voor artikel 2. Zoals er beschreven is, zullen er veel ontwikkelen en trends van nu tot in de toekomst opgesomd worden. Alle ontwikkelingen hangen nauw samen en zullen elkaar goed aanvullen. Wij hopen dat we doormiddel van de desk-research en interviews genoeg informatie verzameld hebben voor een goed artikel! Alvast veel lees plezier!


Geen opmerkingen: