woensdag 2 januari 2008

Nieuwspost Trends Nieuwsconsumptie Week 02

Post 1: Suki V.

Sociale netwerken passé?
Dit artikel stond op de site van Adformatie. Het blijkt dat de bezoekersaantallen van het Amerikaanse online sociale netwerken beginnen te dalen. Cijfers van ComScore bevestigen dit beeld, maar een onderzoek van Datamonitor voorziet minimaal tot 2012 een verdere groep in sociaal netweren. De vraag is nu of de sociale hype zijn hoogtepunt al heeft bereikt?
Diverse mensen die op dit gebied kennis hebben, geven hun mening en voorspellingen in dit artikel. Bijvoorbeeld Raymond Spanjar, medeoprichter van Hyves, denkt dat de groei zal vorderen, omdat social networking nu ook mobiel wordt gebruikt. In tegenstelling tot Berlinda Harkink, onderzoeker bij MarketResponse, die het eens is met de stelling dat online sociale netwerken aan zijn retour begint, omdat een aantal mensen die nu actief zijn de intentie hebben om minder actief te worden en de mensen die nu nog geen profiel hebben aangemaakt of online community’s bezoeken, het merendeel ook niet meer van plan is om dat in de toekomst te gaan doen. Andere zeggen dat het een de daling voor een bepaalde periode is en het ongetwijfeld weer zal stijgen. De meningen liggen verdeeld.

Mening

Ik denk dat online sociale netwerken nog niet zijn hoogtepunt heeft bereikt. Het kan zijn dat er niet meer zo’n grote stijging zal plaatsvinden in het aantal bezoekers als voorheen, maar dat wil nog niet zeggen dat de mensen die het hebben minder actief worden. Juist omdat ik ook denk dat in de toekomst grotendeels van de communicatie via het internet en mobieltjes zal verlopen, denk ik niet dat social netwerking afneemt. Dit is namelijk een vorm van digitalisering wat weer te maken heeft met internet en het sociale wordt afgeleid van de mobieltjes.

Bron: http://blog.adformatie.nl/index.php/entries/sociale-netwerken-op-hun-retour/




Post 2: Jason W.

In dit artikel gaat het over jongvolwassen versus nieuwsconsumptie.
Bol M. heeft een onderzoek gedaan naar het gedrag van jongvolwassen en hun gedrag tegenover nieuwsconsumptie. In de scriptie kun je opmerken dat jongvolwassenen meestal het internet gebruiken voor nieuws, maar niet ten koste van de traditionele media. De krant en radio wordt net als internet nog steeds gebruikt. Vaak heeft internet een ondersteunende taak, maar wordt wel het snelst toegereikt. Internet werkt eveneens als een aanvullende medium. In zijn onderzoek heeft hij verschillende mensen geïnterviewd met soortgelijke antwoorden, hij kon hierdoor de conclusie trekken dat jongvolwassen toch wel veel nieuws op tv kijken. RSS wordt tevens ook gebruikt voor nieuwsvergaring. Bij RSS krijg je bij de gekozen topics een berichtje op je pc of mobiel wanneer er iets nieuws is gebeurd. Ook de krant, dat op zich snel in handbereik is wordt nog vaak gebruikt. Een combinatie tussen alle soorten digitale/traditionele media worden dus met andere woorden nog vaak gebruikt.

Ik vind dat dit onderzoek wel min of meer bewezen heeft dat niet alleen internet gebruikt wordt voor nieuwsvergaring. Een combinatie tussen deze verschillende soorten media blijft naar mijn mening wel bestaan. Alhoewel er op technologisch gebied wel veel gaat veranderen qua nieuwsoverdracht. Het is dus belangrijk om alsnog te kijken naar veranderingen in de toekomst in combinatie met de traditionele media.


Bron: https://ep.eur.nl/scripties/bitstream/2105/3915/1/thesisMBol.pdf via Google Scholar




Post 3: Arnaaz. K

Sociale netwerken ontwikkelen over tijd, dat komt mede de door gedeelte activiteiten, door de sluiting van korte netwerk cyclussen en door vergelijkbaarheid van de eigenschappen van individuen. Dit hebben de mensen van ‘sciencemag’ op een Amerikaanse universiteit onderzocht.

Sociale netwerken evolueert met de dag. Er worden steeds meerdere manieren uitgevonden om met elkaar in contact te staan. En dat is zeer handig. Op dit moment is sociaal netwerken een trend maar ik ben van mening dat het in de toekomst dat niet meer zal zijn, maar gewoon iets vast, iets voor altijd.

Bron: http://www.sciencemag.org/cgi/content/abstract/311/5757/88




Post 4: Elwin A.

Consumer trends 2008: 5 Online Oxygen
De website trendwatching.com heeft een nieuwjaars briefing gehouden. Die briefing bestaat uit 8 trends waarvan zij denken dat die populair gaan worden, dan wel populairder. Een van die trends noemen zij ‘Online oxygen’. Hiermee bedoelen ze dat internet, en dan met name draadloos internet, sterk gaat groeien in het jaar 2008. Het wordt als het ware even gewoon als de lucht die we in ademen. Je moet hierbij denken aan hele steden en dorpen waar je overal gebruik kunt maken van internet. Grote gebouwen krijgen eigen internet en intrasites waar je terecht kan voor allerlei informatie. Het wordt een grote online commune.

Ik denk dat dit artikel bruikbaar is, omdat het meerdere posts en onze interviews bevestigd. Internet (wireless) gaat groeien en zal een grote rol gaan spelen in onze informatievoorziening, en daarmee ook hoe wij nieuws consumeren.

Bron: http://www.trendwatching.com/briefing/




Post 5: Lindsey V.

Samenvatting
In Sao Paulo hebben ze afscheid genomen van reclame. Alle billboards, advertenties etc. zijn verboden vanaf nu in de stad. Het artikel beschrijft dat mensen het aan de ene kant leuk vinden dat er advertenties zijn en dat er tegenwoordig zoveel keuzes zijn, maar dat we aan de andere kant moe worden van al die opties en advertenties. Zo openen ook steeds meer restaurants en lunchrooms die maar een aantal gerechten aanbieden, het eten is heerlijk dus waarom heb je zoveel keus nodig?
Het artikel gaat er dus in feite over dat mensen door een overload aan opties hier ineens genoeg van hebben. Deze trend komt word op de website van de signs of the time genoemd op de vijfde plek in lijst van de 15 coolste wereldwijd.

Mening
Ik denk dat dit artikel nuttig is, omdat deze laat zien dat mensen ook een limiet hebben. Mensen vinden het geweldig om te kunnen kiezen, maar nu lijkt daar een eind aan te komen. We worden moe van al die opties. Tegenwoordig kun je al heel veel producten individualiseren, is dit wel nodig? Misschien kunnen we wel perfect leven in een wereld waarbij je niet continu hoeft te kiezen tussen duizenden opties.

Bron: http://www.signsofthetime.nl/2007/site.php?218




Post 6: Serena T.

Social-networkingsite

Dit artikel gaat over social network sites, wat dit precies zijn en waarom ze populair zijn. Je kunt meer lezen over bepaalde onderwerpen als je op de links klikt. Dit is een heel informatief artikel, met de redenen en doeleinde van deze sites.

Ik vind dit een goed artikel omdat je steeds meer om je heen sites als ‘hyves’ en ‘facebook’ ziet en hier in steeds grotere mate gebruik van wordt gemaakt. De websites zijn geschikt voor verschillende doeleinde. Het is actueel en hip en daarom interessant!

Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Sociaal_netwerk via http://www.bib.hva.nl/




Post 7: Charlaine S.

Nieuwe mediaconsumptie ten koste van sociale contacten
In een onderzoeksrapport dat aangeboden is aan de staatssecretaris van Cultuur staat dat het media-aanbod erg gegroeid is, maar dat de tijd die Nederlanders aan media besteden gelijk is gebleven. Er heeft een grote verschuiving plaats gevonden van oude media naar nieuwe media. Het blijkt dat veel minder Nederlanders boeken, kranten en tijdschriften zijn gaan lezen, maar dat hierbij ook het aantal tijd aan sociale contacten is gedaald. Hierin is dan blijkbaar niet opgenomen dat het sociale netwerk zich online doorzet.

Deze newspost bevat veel cijfers en feiten. Het is een goed stukje om opvattingen vanuit de diepte-interviews te onderbouwen. Het enige wat iets minder aan dit stukje is, is dat het rapport meldt dat het aantal tijd aan sociale contacten is afgenomen. Ik denk dat zij hiermee het aantal ‘echte’ contacten, oog in oog, bedoelen. En niet de online sociale contacten via bijvoorbeeld Hyves en MSN.

Bron: http://www.mediaonderzoek.nl/84/nieuwe-mediaconsumptie-ten-koste-van-sociale-contacten/




Post 8: Lena H.

De nieuwspost De Yahoo - generatie en het einde van de krant is een interessante nieuwspost.
Er wordt eerst ingegaan op de Yohoo – generatie van nu. Deze jongeren zijn opgeroeid met internet. En is gewend dat nieuws en informatie gratis te verkrijgen is. De Yohoo – generatie is de generatie dat vanaf de jaren 90 van school kwamen. Deze Yohoo – generatie leeft in de breedte. De jeugd van nu wordt geïnformeerd via internet en gratis kranten. Want waarom nog een abonnement nemen? Deze generatie kijkt koppen. Niet scannen of lezen, nee een kop kijken is al voldoende om te weten waar het hele artikel over gaat.
Internet verdwijnt niet meer dus gaan kranten zich aanpassen. Kranten moeten multimediaal worden om het te redden. Daarom hebben bijna alle kranten nu al een website.
De krant is voor de oudere generatie en het internet voor de Yohoo – generatie.

Ik vind dit een hele goede nieuwspost. Er staat heel veel informatie in en ze laten duidelijk veranderingen zien met betrekking tot nieuwsconsumptie. Dit kunnen we zeker gebruiken voor ons artikel. Ze laten goed zien wat internet en de krant voor de Yohoo – generatie betekend.

Bron: http://rps.hva.nl:2863/hva/
via http://www.bib.hva.nl/





Post 9: Kiran S.

Susanne Piët over digitale communicatie

Samenvatting
Dit artikel gaat over de toename van digitale communicatie. Vroeger moest iedereen nog face-to-face tegen elkaar praten. Tegen wild vreemden praten ging niet zo makkelijk. Tegenwoordig kan je via de digitale snelweg makkelijk met iedereen praten. Gesprekken worden luchtiger. Susanne noemt de communicatie van tegenwoordig getechnologiseerd. Volgens haar is het makkelijker om te communiceren, maar heeft zijn beperkingen: ”sommige dingen kan je beter in real life zeggen”.

Mening
Ik heb dit artikel gekozen omdat ik het wel interessant vind hoe zij over digitale communicatie denkt. Er worden hedendaage dingen besproken zoals internet/mobiel. Zo gaat het in de artikel ook over de identiteit die je neer zet. Je identiteit op het internet kan zelfs beter zijn dan je echte. Ook dat praten over het internet veel makkelijker gaat dan in het echt. Je zal dit artikel maar even moeten lezen! Is een aanrader!

Bron: http://blog.adformatie.nl/index.php/entries/susanne-piet-over-digitale-communicatie/


Geen opmerkingen: