maandag 3 december 2007

Conclusie interviews nieuwsconsumptie per topic

Conclusie interviews per topic

Uit het diepte-interview zijn de volgende conclusies gekomen. Er is per topic een conclusie getrokken om zo een beter beeld te krijgen over de trends in nieuwsconsumptie. Wij hebben er expliciet voor gekozen om één conclusie te trekken van alle interviews. Zo krijgen wij een beter beeld van alle ondervraagden. Op deze manier kunnen eenvoudiger een rode draad vinden.
Uit ons onderzoek hebben we opgemerkt dat de technologie veel invloed heeft op de nieuwsconsumptie. Internet op mobiel en social-networking werd vaak genoemd. Het verschil tussen 20 en 30 jaar is niet heel groot. De grootste verschillen liggen nogal bij de functie die iemand uitvoert. Een beroepsprofessional kijkt eenvoudig meer naar gerelateerde onderwerpen. Eveneens bij een student, worden de onderwerpen gerelateerd aan hun studie of interesses. Qua technologie zitten de 20 en 30 jarige om een soortgelijke niveau, het gebruik van de 20-jarigen van nieuwe technologieën liggen hoger. Alleen vanwege het feit omdat de 20-jarigen meer in de tijd van de nieuwe ontwikkelingen/innovaties zitten.

Nieuws
De ondervraagden kijken en/of lezen vrijwel iedere dag het nieuws. Het nieuws speelt bij alle ondervraagden een grote rol omdat het deel uit maakt van hun leven. Alles wat er in de wereld gebeurd, heeft ook invloed op hun. Het opvallende is dat bij opmerkelijk nieuws dat snel voorbij is gekomen, later opnieuw wordt opgezocht voor nadere informatie. Hierbij gaat het dan over filmpje, of omdat ze het interessant vinden. Nieuws is voor de ondervraagden alles wat hij of zij te horen krijgt. Hetgeen dat ze interesseren en invloed heeft. Eveneens hetgeen dat belangrijk is voor de leefomgeving. Nieuws wordt beschreven als belangrijk en essentieel voor je ontwikkeling.

Media
Er is wel een duidelijk verschil van nieuwsconsumptie tussen vroeger en nu. Tegenwoordig kun je via allerlei manieren het nieuws tot je toe laten komen. Denk aan het internet en via de mobiele telefoon. Het internet wordt het voornamelijkst gebruikt, omdat je dit kunt raadplegen wanneer je wilt en het ten allen tijde beschikbaar is. Media op beeld en schrift is even belangrijk omdat zij elkaar ondersteunen. Beeld alleen kan soms misleidend zijn. Schrift moet ook ondersteund worden door beeld, dat maakt het medium geloofwaardig. Alhoewel zijn er beelden en teksten die bewerkt zijn en dus misleiding kan veroorzaken. Nieuws op beeld is belangrijker, want je een eigen mening vormen.
De krant wordt nóg steeds gelezen, het is makkelijk te pakken en te lezen. Er is eveneens uit de interviews gebleken dat een combinatie van alle soorten media van toepassing is.

Nieuwsbehoefte
De ondervraagden kijken voornamelijk naar nieuws dat ze aanspreken. Hierbij kun je denken aan economie, sport of shownieuws. Allen hebben behoefte aan nieuws waarbij belangrijke afspraken worden gemaakt, bijvoorbeeld politieke keuzes die gemaakt zijn. Wel is duidelijk dat een bepaalde levenstijl of functie ook de nieuwsbehoefte bepaald.
Nieuws wordt bij de ondervraagden meerdere malen per dag bekeken of gelezen, hoewel de voornaamste tijden ’s ochtends en gedurende het avondeten zijn. De ondervraagden hebben aangegeven dat ze tegenwoordig meer nieuws bekijken en/of lezen dan dat ze vroeger deden. Naarmate je ouder wordt, kun je concluderen dat de behoefte naar nieuws zal groeien aangezien je je meer zult bekommeren over wat er om je heen gebeurd.

Onderwerpen
De ondervraagden zoeken vooral naar onderwerpen die vrij actueel en recent zijn. Het gaat dan vooral over de nieuwste ontwikkelingen en situaties die zich afspelen in de omgeving. Nederlands nieuws is belangrijk, omdat je up-to-date moet zijn in de samenleving.


Tijd en plaats
Opvallend is dat de ondervraagden het nieuws scimmen en scannen, om vervolgens de interessante artikelen eruit te pikken en die grondig te bestuderen. Het internet blijkt een handiger middel te zijn om het nieuws te volgen, aangezien men hier gebruik van maken van pacing en dit vrijwel overal beschikbaar is. Nieuws wordt overal en altijd geconsumeerd. Op werk, tijdens school, onderweg naar school of werk. Overal hoor je of zie je iets dat nieuwsinhoud heeft. Er is niet echt een vaste tijdstip of plek waar hij nieuws bekijkt/leest

Toekomstperspectief
Aan de ondervraagden is wel een duidelijk verschil op te merken. De 20-jarigen hebben een meer technologisch beeld voor in de toekomst. Mobieltjes zullen drastisch veranderen. Het internet zal zich verder ontwikkelen voor de mobiele telefoon. Hyves en andere social-networking sites werden een aantal keer genoemd. Ook hier zullen dingen veranderen, iedereen maakt nieuws en wordt overal openbaard (internet/blogs/mobile-blox). De 30-jarigen hebben iets moeilijker kunnen antwoorden op deze vraag, alhoewel ze ook aan technologische ontwikkelingen denken. Het ‘beamen’ van mensen is uitgebleven. Nieuws consumeren blijft hetzelfde, media wordt gecombineerd om zo optimaal van het nieuws te kunnen genieten. Alleen de manier ‘van’ en ‘met’ zal verschuiven. Misschien zijn er over een aantal jaren al horloges met een nieuwsfunctie.

Geen opmerkingen: