Elk nieuw medium ontstaat op dezelfde manier. Het komt namelijk voort uit oudere media. Dit is tot nu toe bij elk nieuw geïntroduceerd medium het geval geweest. De film kwam voort uit fotografie en de eerste televisiebeelden waren plaatjes die bij radio-uitzendingen pasten. Uiteindelijk onderscheidt het nieuwe medium zich van de oude media, doordat het zich aanpast aan de gebruiker. Elk medium ontwikkelt zich op een andere manier en is afhankelijk van culturele en maatschappelijke ontwikkelingen. Hoe zullen de traditionele media zich dan gaan manoeuvreren door de technologische veranderingen heen en nog belangrijker, door de veranderingen op het gebied van nieuwsconsumptie? Kan de technologie hen nog verwerken in nieuwe media?
Uit ons vorige artikel bleek dat wij nog al worstelden met de vraag wat de technologie ons zal brengen in de toekomst. Na het analyseren van afgenomen diepte-interviews, het bestuderen van bruikbare newsposts en observatie van onze eigen omgeving, geven wij nu een vrij goede ‘voorspelling’ van wat er in de toekomst mogelijk gaat veranderen.
Digitale cultuur
De technologie lijkt geen moment stil te staan. Met de komst van de computer en het internet zijn er in relatief korte tijd (circa 30 jaar) veel technologische hoogstandjes geweest (en er zullen nog vele komen). Vooral de laatste jaren gaat het hard. Het ene na het andere instrument wordt aan het internet gekoppeld en het metamedium is geboren. De jongeren van nu (geboren tussen circa 1980 en 1995) zijn dus opgegroeid in een digitale cultuur. Deze jongeren zijn gewend zich geen mening op te laten dringen, maar vormen deze na vergelijking van meningen. Ze houden meer van breedte dan van diepgang, want daarvoor is het leven te kort Vooral nieuwsvergaring bij deze jongeren is selectief en heel breed. Ze willen van alles wát weten, maar hebben niet genoeg tijd en aandacht om er álles van te weten (bron: mediablog.nl). Uit de diepte-interviews met 20-jarigen, bleek overigens wel dat áls ze iets echt interessant vinden en nuttig voor hun ontwikkeling is, ze nadere informatie op het net opzoeken. Dus de uitspraak ‘Information wants to be free’ (van Stewart Brand, Amerikaanse wetenschapper en internetpionier) gaat bij deze generatie op. Dit betekent voor marketeers en technici dat er een instrument gemaakt kan worden dat de belangrijkste meningen samen brengt, het belangrijkste nieuws er in verwerkt en ook nog eens weinig tijd inneemt. Of bestaat dit instrument al?
Social Networking
Via chatrooms en social networkingsites kan men door de technologie met elkaar in contact komen. Sites als Hyves (2,5 miljoen leden) en MySpace (70 miljoen leden) trekken dagelijks miljoenen bezoekers die met vrienden, maar ook wildvreemden kunnen communiceren. Vooral jongeren maken gebruik van social networkingsites. Hierin kunnen zij contact maken met vrienden, klasgenoten, landgenoten en zelfs mensen aan de andere kant van de wereld, iedereen die ook maar aangemeld is op een dergelijke site. Het zorgt voor gigantische netwerken en het samenkomen van ontzettend veel verschillende meningen. En het gaat alleen nog maar toenemen. In 2007 zijn namelijk 3 technologieën ontwikkeld die een internetverbinding buiten de deur en onderweg gemakkelijker maakt.
Aan de hand hiervan heeft de BBC voorspellingen kunnen doen over ontwikkelingen die in 2008 toegang tot internet bieden. Silverlight (van Microsoft), Air (van Adobe) en Gears (van Google) bieden in de toekomst toegang tot Internet (dus het venster op de wereld) waar je maar wilt (bron: MolBlog.nl). ‘Internet to go’, Ultra mobile PC’s en internettelevisies zullen waarschijnlijk over enkele jaren het straatbeeld domineren. Althans, de newsposts en de diepte-interviews lopen op deze topic naadloos in elkaar over. De technologische ontwikkelingen waren eveneens de voorspellingen die voornamelijk de 20-jarige geïnterviewden deden. Zal dit het straatbeeld domineren in 2015?
Mobiele Telefonie
Internet overal waar je maar wilt. Dat zou handig zijn. Maar kan dit dan alleen als je in het bezit bent van een laptop of een Ultra mobile PC? Tijdens de diepte-interviews werd er ook gevraagd wat zij dachten dat de toekomst in nieuwsconsumptie was. Of dit nog via traditionele media zou gebeuren of voornamelijk online. Hier werd een kloof zichtbaar tussen de 20 en 30-jarigen. De 30-jarigen zeiden dat er wel technologische ontwikkelingen zullen plaatsvinden waardoor de traditionele media zullen afnemen, maar echter nooit zullen verdwijnen. Ze waren erg met traditionele media bezig, terwijl de 20-jarigen echter wel meteen geloofden in de technologie. Volgens hen zal deze technologie instrumenten en apparatuur kunnen maken waardoor alle gebruikers het nieuws selectief kunnen consumeren, het nieuws altijd en overal bereikbaar hebben en gebruik van kunnen maken. De manier van consumeren verandert volgens hen. Het wordt selectief en verschillende bronnen zullen worden vergeleken voordat de mening wordt gevormd.
Internet versus Mobiel
Het verschil tussen de mensen die net wel en net niet in de digitale cultuur zijn opgegroeid is hierin zichtbaar. Om door te gaan op de technologie, de 20-jarigen geloofden voornamelijk in de groeimogelijkheden van hun mobiele telefoon. Vaker en goedkoper communiceren met vrienden en familie, maar ook op het mobieltje internetten en betalen zien zij in de toekomst gebeuren.
Altijd en overal bereik hebben, meerdere functies en mooiere foto’s en filmpjes kunnen maken. Dit gaat weer verder over op burgerjournalistiek (burgers als nieuwsbronnen). De mobiel wordt volgens hen een kleine mobiele computer. Computer (zullen ze dan nog wel computers heten met al die nieuwe functies?) en mobiele telefoons zullen qua functies in elkaar overlopen. Zal een van hen dan uiteindelijk verdwijnen? Of lopen we nu op de zaken vooruit? Ook uit onderzoek van BBC zal de technologie ons de mobiele Voip brengen. Hiermee kan je gratis of bijna gratis internetbellen via de mobiel. Het is nog niet helemaal verder ontwikkeld, maar zoals al eerder gezegd: de technologie staat niet stil.
Dus welke trends kunnen wij verwachten in 2015? Zeker weten doe je nooit, maar wij doen aan de hand van vele betrouwbare bronnen een voorspelling:
In 2015 zullen computers nog veel tv, film en geluidsfragmenten uitzenden. Deze zijn altijd en overal te ontvangen en voor iedereen toegankelijk. Maar zal er veel interactie mogelijk zijn? Men is in die tijd in ieder geval wel in staat om zelf nieuws en informatie te kunnen selecteren en op te nemen. Nieuwsconsumptie en informatievergaring zullen in de toekomst geen kwestie meer zijn van tijd, lezen en kijken, maar zal altijd, overal, voor iedereen in meerdere gedaantes op je afkomen met één druk op de digitale, multifunctionele knop.
Afzender:
RMC206C
Lena Heijenk
Arnaaz Khodabaks
Charlaine Scholten
Kiran Singh
Serena Tieland
Suki Verwiel
Lindsey Visser
Jason Wong
Bronnen:
Newspost Lindsey V.:
MolBlog.nl (11 januari 2008). Dé Grote Social Network Trend. Geraadpleegd op 1 januari 2008, van: http://www.molblog.nl/Merken/3903
Newspost Kiran S.:
Mediablog (11 januari 2008). Geraadpleegd op 11 januari 2008, van: http://www.henkblanken.nl/?p=134
Newspost Elwin A.:
MolBlog.nl (11 januari 2008) 5 technologieën die in 2008 doorbreken. Geraadpleegd op 11 januari 2008, van: http://www.molblog.nl/innovatie/6308
Newspost Jason W.:
De Nieuwe Reporter (11 januari 2008). Burgerjournalistiek krijgt rol naast ‘oude’ media. Geraadpleegd op 11 januari 2008, van: http://www.denieuwereporter.nl/?p=1323
De door ons afgenomen diepte-interviews
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten