maandag 3 december 2007

Nieuwspost Trends Nieuwsconsumptie Week 49

Post 1: Jason W.

Papieren krant en krant online even populair
Dit artikel heeft eigenlijk een tegenovergestelde uitkomst dan dat we hiervoor met z’n alle speculeerden. Er wordt gezegd dat de papieren krant en de online krant even populair zijn. Voorheen hebben we min of meer een voorspelling gedaan dat de papieren krant juist gingen dalen qua populariteit en gebruik.

Ik vind dit een opmerkelijk resultaat. Wel wordt er vermeld dat er steeds meer mensen naar de online-krant gaan. Alleen vanwege het feit dat de oudere generatie liever de papieren krant wilt, houdt de populariteit in stand.

Bron: http://www.molblog.nl/media/1551




Post 2: Suki V.

Nieuwe ontwikkelingen op demografisch en technologisch gebied zorgen ervoor dat media gedwongen worden om hun werkwijze te veranderen. Door vergrijzing krimpt het traditionele publiek en blijven jongeren en allochtonen uit. Het publiek wil vernieuwing in vorm en inhoud en daarom wordt er op 13 juni de bijeenkomst ’Redacties in verandering’ georganiseerd door Mira Media. Hierbij komen mediaprofessionals uit verschillende sectoren bijeen om te werken aan een item over Noord-Zuid verhoudingen, migratie of globale ontwikkelingen.

Ik vind het goed dat er zo’n bijeenkomst wordt gehouden omdat je als mediaondernemer hier kunt leren inspelen op onder andere demografische veranderingen in de samenleving. Door de vergrijzing zijn veranderingen in de media noodzakelijk, welke aanpassingen er precies gemaakt moeten worden is nuttig om te weten voor ons tweede artikel.

Bron: http://www.denieuwereporter.nl/?p=460




Post 3: Charlaine S.

Get personal, get relevant, get permission!
Bram Alkema (New Media Strateeg) beschrijft hoe het two-step-flowmodel werkt, wat daaraan veranderd is in de tijd en hoe dat zich in de toekomst gaat ontwikkelen. Mond-tot-mondreclame is steeds belangrijker geworden doordat de gesprekken nu opgenomen kunnen worden, gebruikt worden in social media, usergenerated content, en verteld worden in vergelijkingssites, ranking en blogosphere. Mond-tot-mondreclame wordt dus steeds belangrijker in de toekomst.

Doordat er in colleges new media is besproken, is dit een goede newspost om de trend hierin te beschrijven. De consument vertelt graag zijn mening aan anderen, dus een medium waarin dit kan (zoals social networking op de mobiel, newspost week 47), heeft de toekomst.

Bron: http://www.marketingfacts.nl/berichten/20071126_get_personal_get_relevant_get_permission




Post 4: Serena T.

In deze newspost wordt gespeculeerd over het digitaal verspreiden van kranten aan abonnees. Op dit moment wordt er nog geen gebruik gemaakt van leesapparaten met elektronisch inkt. Maar dit zou een goed toekomstbeeld kunnen zijn voor de toekomstige kranten!

Interessant artikel voor ons onderzoek dus!

Ik denk dat het uitgeven van deze leesapparaten op een gegeven moment een trend gaat worden. Het is innovatief en modern. Ik denk alleen dat mensen die nu een laptop bezitten dezelfde mogelijkheden hebben als de mensen die straks de elektronische krant hebben. Allebei mobiel, en digitaal. Ik vraag me af welke voordelen er nog meer aan deze krant verbonden zijn!

Bron: http://www.emerce.nl/nieuws.jsp?id=2238091




Post 5: Kiran S.

Samenvatting:
De overheid speelt een steeds kleinere rol in de informatiesamenleving. Hoewel vroeger de radio en kranten zorgden voor nieuwsvoorziening, omhelzen we tegenwoordig enthousiast het internet. Dankzij de groei van deze media is er sprake van een informatieovervloed. Verschillende onderzoekers hebben al geconstateerd dat het bezitten van een internetabonnement ten koste gaat van televisiekijken.

Matt Drugde – een internetpublicist – was de eerste die voorspelde dat het nieuwe medium een ingrijpende verandering zou brengen in de nieuwsvoorziening en –verspreiding. Een medium die werd gemaakt om snel en simpel informatie te versturen en delen zal in de toekomst een paradijs worden voor o.a. oplichters, zedenmisdadigers, terroristen en gekken. Geen enkele instantie heeft een centrale controle op het internet en daardoor kan iedereen op het internet zich inbeelden dat hij het middelpunt van de aandacht is. Over 25 jaar zal internet een geïntregeerd onderdeel zijn van een computer, waardoor een gebruiker bijvoorbeeld ieder apparaat en dienst in zijn huis kan bedienen door middel van een beeldscherm.

Door de interactiviteit van het internet sluiten steeds meer mensen zich af van de samenleving en leven in hun eigen paradoxe wereld. Het internet zal een bedreiging vormen voor dictoriale regimes. Wat voor sommigen een wonder zal bieden qua technische mogelijkheden, zal voor anderen een portaal zijn voor het uiten van zijn zieke en perverse gedachten.

Mening:
Het valt op dat vele dingen die gezegd worden herkenbaar zijn. Een goed voorbeeld is de online games: Vele jongeren steken zoveel tijd in het spelen van een spel dat ze vrijwel geen sociaal leven creëren. Mensen plaatsen te snel persoonlijke en intieme gegevens op het internet, waardoor het voor anderen makkelijk wordt om hier misbruik van te maken.

De toekomstvisie die wordt gegeven is erg realistisch. Ik geloof ook dat over tientallen jaren alles bediend kan worden door middel van slechts 1 vinger. We zijn steeds meer afhankelijk van computer en ieder anderhalf jaar verdubbelen we de kracht van computers. Dankzij nieuwe chips en processoren zijn de mogelijkheden ongekend en is het slechts een kwestie van tijd dat we volledig “geautomatiseerd” zijn.

Bron: http://192.87.107.35/publicaties/domeinen/01_roo_dom.html#4.%20%20%20%20DE%20TOEKOMST

Post 6: Arnaaz K.

De doelgroep 16-24 jaar is op dit moment het meest bezig met social networking, maar volgens het Forrester Research zal dat in de komende jaren veranderen. Zei zeggen dat de doelgroep de tussen de 35 en 54 jaar de komende jaren de doelgroep 16-24 jaar zal overtreffen omvang.
Volgens dit onderzoek heeft 80% in 2012 van de doelgroep 35-54 zeven jaar of meer ervaring met het internet, en over twee jaar zal dat percentage liggen op 59%

Ik was heel erg verbaasd toen ik dit artikel las, ik had het absoluut niet verwacht dat de doelgroep 35-54 jaar de doelgroep 16-24 zou kunnen overtreffen. Want je denkt natuurlijk dat oudere mensen niet echt langer achter de computer zou zitten dan jongeren.

Bron: http://www.molblog.nl/trends/6011




Post 7: Elwin A.

Sociale netwerken en de netwerkparadox

Socialen netwerken kunnen voor ieder een ander nut hebben. De één gebruikt het om zichzelf te profileren en de ander voor het krijgen van meer inzicht in hun relaties. Het bezitten van zo'n profiel ,bijvoorbeel op Hyves, kent echter ook z'n gevaren. Veel informatie is namelijk vrij beschikbaar voor enventuele kwaadwillenden. Naast de keuze om een profiel te bezitten is er inmiddels door de popularioteit ook een social druk ontstaan. Het lijkt erop dat je moet meegaan met de trend sociale netwerken.

Dit artikel vind ik bruikbaar voor ons artikel 2, omdat uit de interviews bleek dat veel nieuws wordt verspreid van mond-tot-mond. Sociale netwerken zouden hierin een rol kunnen gaan spelen. In de toekomst wordt het nieuws niet van mond-tot-mond verspreid, maar van profiel-tot-profiel.

Bron: http://www.molblog.nl/online/5692




Post 8: Lena H.

De dag zendt uit in honderden horecagelegenheden de hele dag door nieuws uit. Via beeldschermen worden nieuwsbeelden en teksten getoond.
Op deze manier menen ze 750.000 jongeren te bereiken.
De krant is er pas sinds september en pak het groot aan.

Deze nieuwspost laat zien dat nieuws je nu al gaat achtervolgen. Waar je ook bent je kunt het nieuws zien. Je hoeft er geen moeite voor te doen. Het wordt steeds makkelijker.
Volgens mij is deze nieuwspost ook wel bruikbaar.

Bron: http://www.emerce.nl/nieuws.jsp?id=2189254




Post 9: Lindsey V.

Samenvatting
Dit artikel gaat over social networking via je mobiele telefoon. Vooralsnog blijkt dit geen groot succes te zijn in Nederland. Het social networking online is een groot succes, maar op de mobiele telefoon nog niet. De verwachting is dat dit nog wel komt, maar dat mensen nu even social network moet zijn en geen behoefte hebben aan nog meer opties hiervan. Bedrijven zijn wel al volop bezig met het ontwikkelen van technologieën voor social networking via de mobiele telefoon en hopen dus dat de social network moeheid van korte duur is.

Mening
Dit artikel is geschreven in juni 2006 en daarmee denk ik niet meer relevant. Ik denk dat er helemaal geen sprake van social network moeheid is als je kijkt naar het succes van Hyves op het moment. Het enige relevante uit dit artikel is de toekomst van social networking en dat dit dus ook via je mobiele telefoon mogelijk is. Je kunt er van uit gaan dat er in 2015 al een hoop ontwikkelingen hebben plaats gevonden op dit gebied, waar de media ook op kunnen spelen. De manier van nieuws consumeren zal hierdoor hoogstwaarschijnlijk ook veranderen, dus is het denk ik wel verstandig om het in ons onderzoek in ons achterhoofd te houden.

Bron: http://www.mobilecowboys.nl/nieuws/2516


Geen opmerkingen: