zondag 16 december 2007

Nieuwspost Trends Nieuwsconsumptie Week 52

Post 1: Suki V.

Uit onderzoek blijkt dat 1/3 van de Nederlanders met hun mobieltje willen betalen in onder andere winkels en parkeergarages. Een ander resultaat uit hetzelfde onderzoek is dat meer dan de helft van de Nederlanders het een inbreuk op hun privacy vinden als je op je mobiele telefoon (commerciële) informatie kunt ontvangen.
Dit artikel zegt dat voor Nederlanders de belangrijkste informatiebron het internet is, en de mobiele telefoon en de krant samen op de tweede plek komen te staan met 27%.
1/3 ziet een digitale krant volledig afgestemd op zijn/haar individuele behoefte qua nieuws wel zitten. 1/5 van de respondenten zou bij de komst van een digitale krant de gewone krant laten liggen.
90% van de respondenten vindt bij het ontvangen van informatie via je mobiel het van belang dat het alleen gevraagde informatie is, in dit geval wil 14% voor de mobiele informatie betalen.

Mening:
Ik vind dit een leuke nieuwspost, omdat het een onderzoek is geweest door Living Tomorrow en InSites Consulting. Zij onderzoeken alleen maar maatschappelijke, economische en technologische ontwikkelingen, waarvan dit onderzoek aansloot op ons opdracht namelijk nieuwsconsumptie.
Ik vind de uitkomsten nogal verrassend positief. Het geeft aan dat Nederlanders een goede kijk hebben op internet en mobiele telefonie en het dus een grote kans heeft dat dit een trend wordt in de toekomst.




Post 2: Arnaaz K.

Volgens het nieuwe rapport van Forresters Marketing on Social Networking Sites worden er door marketers nog steeds te veel gebruik gemaakt van banneradvertenties en statische microsites op sociale netwerken. Volgens Forrester vereist sociale netwerken meer persoonlijke interactie van de marketeer.

Marketeers gebruiken inderdaad nog teveel gebruik van banneradvertenties. Ik denk niet dat men spontaan op een banner klikt, want als je op een sociale netwerk zit dan hou je voornamelijk met dat bezig.

Bron: http://www.molblog.nl/onderzoek/5622




Post 3: Charlaine S.

Bluetooth-tool maakt menselijke interactie inzichtelijk
Britse onderzoekers zijn bezig Bluetooth en sociale netwerken te verbinden. Door ‘nodes’ in hogescholen en andere terreinen of openbare ruimtes te plaatsen kunnen mensen elkaar ontmoeten. Nodes zijn minicomputers die constant op zoek zijn naar bluetooth-apparaten. Als een node in een gebied twee mobieltjes op laptops vindt, vergelijkt hij hun ID met elkaar, en kijkt of er via hun social network gelijkenissen zijn (vrienden van vrienden, wonend in dezelfde straat).

Stel deze uitvinding wordt een succes, dan zal er in 2015 misschien wel veel gebruik van worden gemaakt. Tegenwoordig zijn mensen op social networkingsites al druk bezig hun onlinevriendschappen te onderhouden. Het is gemakkelijk, snel en hoeft er amper moeite voor te doen. Het wordt tegenwoordig veel gebruikt, dus het zal zich verder en verder ontwikkelen, en kan in 2015 wel een dagelijkse bezigheid zijn.

Bron: http://sync.nl/bleutooth-tool-maakt-menselijke-interactie-inzichtelijk/




Post 4: Elwin A.

8 op de 10 mensen in Nederland online
Een onderzoek uitgevoerd door de European Interactive Advertising Association geeft aan dat 8 op de 10 mensen online zijn in Nederland. Dit vertaald zich naar een internetpenetratie van maarliefst 81%. Van deze internetters gaf 92% aan dat het zich geen leven zonder internet kon voorstellen.

Dit artikel is bruikbaar, omdat het de interviews bevestigd namelijk: praktisch iedereen gebruikte wel internet voor nieuwsconsumptie. We kunnen kijken naar populaire nieuwssites en bepaalde ontwikkelingen op het web om een inzicht te krijgen.

Bron: http://www.dutchcowboys.nl/onderzoek/11931




Post 5: Jason W.

Burgerjournalistiek
In dit artikel wordt geschreven dat burgerjournalistiek steeds vaker voorkomt. Het bevat ongeveer 10% van het dagelijkse nieuws. Maar het zal niet de reguliere media (tv-journaal en krant) overtreffen. Het heeft misschien in de toekomst een functie náást de reguliere nieuwsbronnen. Sites zoals Skoeps.nl is hier een goed voorbeeld van. Op deze site kan men foto’s en video’s uploaden. Opvallende dingen van de dag kunnen hier openbaard worden. Burgerjournalistiek heeft volgens Kleinnijenhuis meer een entertainment waarde dan échte nieuwswaarde.

Naar mijn mening heeft burgerjournalistiek wel degelijk veel invloed. Eigen ervaringen worden denk ik toch meer geaccepteerd dan voorgeschotelde nieuws. Journalisten kunnen nou eenmaal overal op tijd zijn. Burgers hebben denk ik evenveel aandeel aan nieuws/nieuwswaarde als de reguliere journalisten. Dit heeft betrekking tot nieuwsconsumptie een relevantie omdat burger steeds meer voor nieuws zorgen door de innovaties in techniek (mobiel internet, kwaliteit van camera’s, methode/snelheid van verspreiding).

Bron: http://www.denieuwereporter.nl/?p=1323




Post 6: Kiran S.

Samenvatting: Het bestand geeft een uitgebreide weergave van de nieuwsconsumptie onder de Zuid-Afrikaanse jeugd. Doordat de normen en waarden in Afrika erg verschillend zijn in tegenstelling tot Europa, zijn er duidelijke verschillen te merken in het gedrag van nieuwsconsumptie. Vanwege beperkte middelen – denk hierbij aan televisie en internet – zijn jongeren minder vaak in staat om hun verlangen naar nieuwsconsumptie te voldoen. In vele delen van Zuid-Afrika is nieuws niet altijd beschikbaar.

De jeugd in Zuid-Afrika kampen voornamelijk met het probleem van slechte scholing. Doordat zij niet altijd kunnen lezen en schrijven is het lastig voor ze om nieuws tot zich te nemen. Er is weinig sprake van verschillende nieuwsbronnen voor verschillende doelgroepen, zoals in Nederland. Hoewel er een aantal kranten, televisiezenders en radiozenders zijn, belichten zij vaak enkel hun standpant over bepaalde situaties.

Mening: Hoewel het een vrij lang artikel is, spreekt het voor zich dat Zuid-Afrika nog een lange weg te gaan heeft wat betreft nieuwsconsumptie. Door de armoede is nieuws nog bij lange na niet overal beschikbaar, en is men niet altijd in staat dit tot zich te nemen. De schrijver gaat veel op het het gedrag van nieuwsconsumptie op basis van ethnische, raciale en culturele achtergronden en geeft er goede weergave van. Duidelijk is wel dat de jeugd van Zuid-Afrika steeds meer willen leren om op hun eigen benen te kunnen staan. Het probleem is echter dat hier niet altijd geld en/of scholing voor is waardoor jongeren zich niet volledig kunnen ontplooien.

Bron: https://ep.eur.nl/scripties/bitstream/2105/4243/1/MasterthesisARuggenberg.pdf




Post 7: Serena T.

Filmpje als newspost!

Met deze link kan je een filmpje van ongeveer 8 minuten bekijken wat gaat over de toekomst van de media. Leuk, interessant en goed onderbouwd!

Bron: http://blogs.fd.nl/frontrunner/2005/09/index.html




Post 8: Lena H.

Deze nieuwspost gaat over de Wii een nieuwe spelcomputer (gameconsule) van Nintendo.
Je speelt hiermee met een draadloze afstandsbediening.
Het laat zien dat de spellenwereld duidelijk veranderd, er komen steeds meer vrouwen en ouderen bij. De Wii is voor iedereen. Hij kan ook aangesloten worden op internet en via de consule kun je verschillende kanalen bekijken, zoals een nieuwskanaal en weerkanaal. Dit laat zien dat ontspanning en nieuwsconsumptie samen komen. De Wii is meer dan alleen spelletje.

Ik denk dat dit een goede nieuwspost is. Want het laat duidelijk zien dat er een nieuwe trend op komst is. Ontspanning, nieuwsconsumeren, alleen en met vrienden.

Bron: http://www.molblog.nl/marketing/4163




Post 9: Lindsey V.

Samenvatting
Veel journalisten zijn als de dood voor de burgerjournalistiek. Burgerjournalistiek op zich is niet nieuw, de aandacht die het krijgt wel. Journalisten zijn bang dat burgerjournalistiek heb eind van de krant betekent zoals wij deze kennen. Buiten het feit dat mensen nu via allerlei blogs nieuws kunnen consumeren, zijn ze ook bang voor de kwaliteit van nieuws. Bij burgerjournalistiek wordt namelijk niet altijd hoor- en wederhoor toegepast, zo luidt het artikel. Sommige mensen denken dat je niet bang moet zijn voor burgerjournalistiek, maar dat je er wat mee moet doet. Zo gaat de Volkskrant bijvoorbeeld papier vrijstellen in zijn krant voor burgerjournalistiek. In het artikel komt de vraag naar boven wanneer andere kranten en zelfs andere media hier ook iets mee gaan doen.

Mening
Zeer nuttig voor ons onderzoek denk ik. Het is zeker een trend binnen de nieuwsconsumptie. Het is de vraag hoe media hier in de toekomst mee zullen gaan en hoe ze hier op in zullen spelen. Ik denk dat je burgerjournalistiek zeker niet mag vergeten als je kijkt naar de toekomst van de nieuwsconsumptie en dan met name de traditionele media.

Bron: http://blog.adformatie.nl/index.php/entries/media-zijn-bang-voor-burgerjournalistiek/


Geen opmerkingen: