zondag 16 december 2007

Nieuwspost Trends Nieuwsconsumptie Week 51

Post 1: Suki V.
Er is zowel een toename bij het luisteren van radio op internet als tv kijken op het internet. Jongeren besteedden bijna een kwart van hun tijd, die zij gebruiken voor mediaconsumptie, op het internet. Dit stijgend percentage ligt bij de jongeren veel hoger dan bij de oudere populatie. Jongeren zijn gemiddeld 2,5 uur per dag actief op internet, waarvan iets meer dan een uur per dag de internetradio aan staat. Veertig procent luistert tussen de 15 en 60 minuten naar internetradio. Tien procent langer dan 3 uur.
Mediabureaus maken op dit moment met hen adverteerders geen onderscheid naar uitzendingen via de ether en via internet. Hier komt volgens Souren verandering in als buitenlandse ontwikkelingen ook Nederland bereiken.

Mening:
Dit artikel bewijst dat de traditionele media verschuift naar het internet, omdat dit medium blijft groeien. Het groeipercentage is opvallend hoog onder jongeren. Dit kunnen we gebruiken voor ons artikel, omdat de jongeren van nu de toekomst zijn en aangezien zij zo veel via internet consumeren kunnen we hiermee wel een trend voor de toekomst voorspellen.

Bron: http://www.emerce.nl/artikel.jsp?id=1881138




Post 2: Arnaaz K.

E-mail is old school communicatie. Dat komt omdat men steeds meer nieuwe communicatiemiddelen begint te accepteren. Onder jongeren is e-mail inmiddels al een tijdje vervangen door instant messaging, weblogs, SMS en social networking sites.

E-mail is inderdaad een vorm old school communicatie, ik denk dat je alleen nog e-mailt met je docent of je baas. De meeste mensen communiceren ook nu met andere communicatie middelen, er zitten bijvoorbeeld ontzettend veel mensen op social networking sites, op hyves zitten al twee miljoen mensen.

Bron: http://www.molblog.nl/trends/3184




Post 3: Charlaine S.

Nokia laat beller voortaan voelen
Nokia gaat een nieuw element aan zijn toekomstige mobieltjes toevoegen. ‘In plaats van afhankelijk te zijn van puur audiovisuele feedback, kan het scherm zichzelf straks ook laten voelen.’ In plaats van alleen op een knopje te drukken zal men ook kunnen voelen m.b.v. trillend element: een langgerekte diepe gong of een kort tikje.

Doordat Nokia dit nieuwe element nu gaat lanceren is het de vraag wij allemaal in 2015 kunnen verwachten. De technologie gaat zo ver, kunnen wij dan in 2015 het nieuws als een visueel scherm voor ons zien? Dit artikel laat goed zien hoe wat de ontwikkelingen zijn in dit jaar. Een goede warmmaker om de technologie van 2015 te voorspellen.

Bron: http://sync.nl/nokia-laat-beller-voortaan-voelen/




Post 4: Serena T.

Wegener dagbladen test krant van de toekomst

Dit artikel gaat over de rol die nieuwe technologieën spelen bij nieuwsconsumptie in de toekomst. Bestaande media zoals krant, T.V, PC, mobiele telefoon en PDA worden getest op het gebruik. Ook het gebruik van de nieuwe toekomstige nieuwsdragers wordt bekeken.

De krant zal in de toekomst op een geheel andere manier te consumeren zijn. Hoe dit zich ontwikkelt en of het al gebruikt wordt, kun je lezen in dit artikel.

Ik vind dit een bijzonder onderzoek omdat er gebruik wordt gemaakt van een zogenaamd ‘HomeLab’. Dit is een volledig ingericht huis waarin consumenten door camera’s worden gevolgd om hun omgang met nieuwe technologieën te bestuderen.

Bron: http://www.molblog.nl/media/2201




Post 5: Elwin A.

DAG heeft het moeilijk: kruipt dichter naar de Volkskrant

De nieuwe gratis krant DAG heeft sinds de lancering 9 miljoen verlies geleden. Ze richten zich op een jong publiek van 18-35 jaar en opleidingsniveau MBO+, omdat het dan beter aansluit op het publiek van de Volkskrant.

Hoewel het artikel niet precies aangeeft waarom het 9 miljoen verlies heeft geleden, sluit dit wel aan bij het beeld dat we uit de interviews hebben gekregen. De krant werd namelijk veel minder gebruikt als nieuwsbron. Daarom denk ik dat dit artikel goed is ter ondersteuning voor ons artikel 2.

Bron: http://www.molblog.nl/media/6240




Post 6: Jason W.

Dit artikel bevat gegevens over de stijgers en zakkers van bepaalde websites. Opvallende sites die flink zijn gestegen zijn bijvoorbeeld hyves en live.com. Eveneens youtube.com en flickr.com zijn flink gestegen. Google staat nog steeds sterk aan kop.

Aan deze wisselwerking van populaire sites kan je zien dat de consument steeds behoefte heeft aan andere sites of informatie. Hyves, de socialnetworking site is flink gestegen. Dat wil zeggen dat de consumenten steeds meer zelf willen creëren en vertellen. Ook youtube speelt hierbij een belangrijke rol. Iedereen die wat opgenomen heeft of wilt delen, zet het bestandje online zodat iedereen het kan zien om vervolgen te reageren op het desbetreffende filmpje. Dit is heel belangrijk voor de nieuwsconsumptie, internetgebruikers creëren op deze manier dan zelf nieuws.

Bron: http://www.dutchcowboys.nl/onderzoek/12134




Post 7: Kiran S.

Samenvatting: De consumptie van nieuws wordt al jaren gevolgd door professionals en academici. Zij onderzoeken continu wat hoe nieuws wordt geconsumeerd, wat mensen ervan verlangen en wat hun attitude is tegenover de verschillende media. Mensen vertrouwen tegenwoordig niet meer slechts 1 medium, maar vergelijken liever verschillende bronnen om zo hun eigen mening te vormen. Dankzij burgerjournalistiek willen gebruikers vaker betrokken worden bij het nieuws door zelf te participeren aan het maken ervan. Hoewel nieuws vaak eerst worden gelezen bij traditionele bronnen, wordt er vaak later over gediscusseerd op blogs en forums.

Dankzij het internet kunnen mensen gemakkelijker hun mening delen, met het gemak om toch anoniem te blijven. Dankzij de “gratis” kosten en de vele mogelijkheden biedt internet het portaal om zelf media te selecteren om vervolgens te bepalen wat je ermee doet. Mensen bezoeken steeds op herhaling een reeks websites waarbij ze zich tot de gemeenschap voelen. Er ontstaat een gevoel van saamhorigheid om anonieme identiteiten met vaak dezelfde gedachten bij elkaar kunnen komen om hun meningen en ervaringen te delen.

Mening: Het bestand geeft een duidelijke weergave hoe internet onze wereld heeft veranderd. Mensen komen gemakkelijker in contact met elkaar en creëren een groter netwerk dan vroeger, terwijl ze in de werkelijkheid minder vaak in persoonlijk contact komen met degenen die ze spreken. Het delen van bepaalde informatie is dankzij het internet zeer gemakkelijk geworden, echter schromen mensen niet om persoonlijke informatie te geven waar eventueel misbruik gemaakt van zou kunnen worden. Ik had zelf ook niet verwacht dat internet in het begin zo’n groot succes zou worden. In de loop der jaren is het daarentegen zo’n belangrijk medium geworden dat ik er zelf ook niet meer zonder zou kunnen.

Bron: http://www.jan.vandercrabben.name/pdf/CC3000_Dissertation_Body.pdf




Post 8: Lena H.

Deze nieuwspost gaat over de site buienradar.nl. Dit is een website waar je radarbeelden kunt bekijken. Zodat je precies weet wat voor weer het is op welk tijdstipt. Dit is afgelopen zomer een groot succes geworden. Het is onderhand de vierde site van Nederland. Je kan buienradar benaderen via het internet en via de mobiele telefoon. Dit gaan ze nu uitbreiden met zo’n 400 flatscreens bij sportvereniging. Hiermee bereiken ze een miljoen mensen op locatie.

Het is een leuke nieuwspost. Want deze site zorgt ervoor dat je altijd op de hoogte bent van het weer. Waarschijnlijk krijg je dat ook op verschillende plekken met het nieuws.

Bron: http://www.emerce.nl/nieuws.jsp?id=2151933




Post 9: Lindsey V.

Samenvatting
Dit korte artikel beschrijft vier trends in de media en mediagebruik. Zo beschrijven ze een verschuiving in het media-aanbod. Mensen accepteren niet meer zomaar wat er aangeboden wordt, maar ze willen zelf kunnen kiezen. Er komen steeds meer televisiezenders etc. Ook kunnen mensen van alles opzoeken via het internet en hoeven ze dus niet klakkeloos over te nemen wat er in de krant staat, maar kunnen ze zelf ook informatie opzoeken. De tweede trend die wordt genoemd is dat de grenzen tussen de verschillende media vervagen. Je kan nu televisie kijken via internet en radio luisteren via je mobiele telefoon. De derde trend is dat mensen steeds meer interactie verlangen van de media, bijvoorbeeld spelletjes op internet. De vierde en laatste trend is dat mensen steeds meer zelf nieuws en andere inhoud maken, hierbij valt te denken aan blogs etc.

Mening
Ik denk dat de informatie zoals deze beschreven is in het artikel zeker relevant is voor ons onderzoek, maar omdat deze vrij gedateerd is niet meer bruikbaar is. Deze verschuivingen vonden twee jaar geleden plaats en zijn nu al vanzelfsprekend. Als je wilt weten wat de trend op het gebied van nieuwsconsumptie in 2015 is, denk ik niet dat dit artikel veel toegevoegde waarde heeft.

Bron: http://www.marketing-online.nl/nieuws/ModuleItem38162.html


Geen opmerkingen: