Post 1: Kiran S.
Samenvatting: Aan meer dan 7000 Europeanen werd gevraagd hoe lang en wat ze allemaal online doen. Uit het onderzoek is gebleken dat 1 op de 3 Europeanen meer dan 16 uur per week gebruik maakt van het internet. Van alle ondervraagden uit de verscheidene landen staat Nederland op nummer 1, waarbij 81% van alle Nederlanders minimaal een keer per week online is. Jongeren van 16-24 jaar geven aan dat zij tegenwoordig vaker op internet zitten dan televisiekijken en zelfs 88% van de ondervraagden heeft aangegeven dat hun consumptie van andere media is gedaald met de komst van internet.
Dat internet niet meer uit onze samenleving is weg te denken, blijkt uit het feit dat 92% van de internetgebruikers heeft aangegeven niet meer te kunnen leven zonder minstens 1 online-activiteit. Van alle traditionele media komt de krant het slechts uit de bus: 23% leest minder vaak de krant. Dit komt vooral vanwege het feit dat 65% van de internetbezoekers minimaal eenmaal per maand een nieuwssite bezoeken.
Mening: Niet bepaald een verbazingwekkend resultaat. De veelzijdigheid en het gemak van het internet geeft vele gebruikers de mogelijkheid om vrijwel alles op ieder tijdstip te kunnen vinden, waar traditionele media niet altijd aan kunnen voldoen. Doordat consumenten tegenwoordig steeds minder tijd hebben, willen zij alles kunnen waarnemen op een moment wat voor hen het beste uitkomt. Internet vormt dan ook de ideale oplossing: Er is dan ook geen onderwerp waarover geen informatie valt te vinden.
Verband met nieuwsconsumptie: Door de komst van het internet kunnen gebruikers steeds zelf meer op onderzoek uit, in tegenstelling tot vroeger waarbij nieuws vaak vanuit een kant belicht werd. Er kan meer achtergrondinformatie gezocht worden, waardoor de burger steeds vaker zelf de journalist wordt.
Bron: http://www.dutchcowboys.nl/onderzoek/11931
Post 2: Charlaine S.
Krant wordt wel degelijk verdrongen door Internet
Het Internet wordt steeds vaker door mensen gebruikt om nieuws tot zich te krijgen. Al een vijfde van de Internetgebruikers leest de krant online. En ook lezen meer mannen dan vrouwen de krant online. Vrouwen kiezen nog liever voor de papieren versie van de krant. Het Internet is in korte tijd een directe concurrent voor het printmedium geworden. De onlinekrant is ontdekt door de Internetgebruikers.
De groei van het Internet is niet onopgemerkt gebleven. De krant voelde zich in de beginjaren van het Internet nog niet echt bedreigd. Maar nu de taboe is doorbroken om online de krant te lezen, is het een directe concurrent geworden. De groei hiervan is een goede graadmeter om een toekomstige trend in online nieuwsconsumptie te voorspellen.
Bron: http://www.molblog.nl/media/337
Post 3: Jason Wong.
Over 5 jaar bestaan nog maar 3 kranten
In dit artikel wordt er voorspeld dat er in Amerika over een aantal jaren maar een paar kranten overblijven. Uit een onderzoek is gebleken dat vele Amerikanen nieuws consumeren via het internet. Online nieuwsconsumptie dus. 30 procent van de consumenten willen een gepersonaliseerde krant. Dat wil zeggen dat de user zijn eigen content kan aanvinken. Of de krant met de snelle veranderingen kan in spelen is een grote vraag in dit artikel.
Ikzelf denk dat de kranten wel terug gedrongen worden. Door de technologie zullen vele nieuwsberichten online op pda of mobiel gelezen kunnen worden. De papieren kranten houden dan stand omdat de oudere generatie toch liever een krant in hun handen willen hebben.
Bron: http://www.molblog.nl/online/3307
Post 4: Suki V.
Dit artikel beschrijft 4 trends in media en mediagebruik.
Trend 1: De verschuiving in het media-aanbod, van push naar pull. Pullmedia zullen blijven groeien ten koste van pushmedia.
Trend 2: Mediagrenzen vervagen. Door digitalisering en de opkomst van internet spreken de technologieën steeds meer dezelfde taal (van nullen en enen), wat een toenemende convergentie tussen voorheen gescheiden media mogelijk maakt
Trend 3: Indringend en interactief entertainment. Consumenten willen interactie met media, wederzijdse beïnvloeding.
Trend 4: Consumenten kunnen zelf inhoud creëren, met behulp van beschikbare technologieën.
Al deze trends zijn voor mij heel duidelijk zichtbaar in de maatschappij, ik doe er zelf aan mee en ben benieuwd hoe de respondenten van het diepte interview hierover denken. Door de nieuwe technologieën veranderd er veel in de mediawereld is dit positief of negatief? Een leuke bron waarover we kunnen praten met de respondenten.
Bron: http://www.marketing-online.nl/nieuws/ModuleItem38162.html
Post 5: Lena H.
Dit artikel laat zien dat meer dan de helft van de jongeren geen kranten leest. De grote reden hiervoor is “geen tijd” , en omdat ze het nieuws al op tv hebben gezien. En ruim eenderde van de jongeren leest geen krant omdat het hun niet interesseert.
62 % van de jongeren kijkt meerdere keren per dag televisie om op de hoogte te blijven van het nieuws. Ook is er onderzocht onder welke voorwaarden jongeren wel een krant willen lezen.
Het geeft een beeld over het nieuwsconsumptie gedrag van jongeren want handig zou kunnen zijn bij het onderzoek. Ook staan er tips in om het nieuws aantrekkelijk te maken.
Bron: http://www.molblog.nl/media/1620
Post 6: Elwin A.
Artikel: De Volkskrant heeft het zoals elke andere krant al een tijdje moeilijk. Dit onder andere vanwege de gratis dagbladen. Hierdoor heeft het de afgelopen periode een flinke omzet daling gehad, waardoor er bij hun waarschijnlijk een belletje, al dan niet een alarm, is gaan rinkelen. Ze zijn bij elkaar gaan zitten om een oplossing te vinden, maar zitten een beetje met een dilemma. Ze willen namelijk kwaliteit aanbieden en commercie zorgt er vaak voor dat de kwaliteit genormeerd wordt. Wat te doen?
Mening: Ik geloof al een tijdje niet meer in de krant. Het is oude media die is blijven hangen in de jaren 70-80. Ze moeten simpelweg toegeven aan de nieuwe media, anders sterven ze. De Volkskrant doet dat inmiddels, maar eigenlijk is het al te laat. Hieraan wil ik toevoegen dat ik denk dat Volkskrant misschien hun definitie van kwaliteit opnieuw moet definieren. Ik heb namelijk het gevoel dat zij denken dat ‘kort & bondig’ en ‘kwaliteit’ niet samen gaan. Hier ben ik het echter niet mee eens. We willen graag het nieuws kort en bondig, omdat we zo meer nieuws kunnen opnemen en van meer op de hoogte zijn. De variatie aan onderwerpen is tegenwoordig zo groot dat het onmogelijk is altijd een compleet verhaal te absorberen. Koppen snellen en het lezen van de eerste alinea is de trend.
Bron: http://www.molblog.nl/media/6092
Post 7: Arnaaz K.
In de beleving van jongeren is de krant volstrekt irrelevant. Door de opkomst van het internet taant wereldwijd de nieuwsconsumptie, maar in werkelijkheid compenseert het bezoek aan nieuwssites niet het verlies van de oude media.
Op het internet is er zo ontzettend veel te doen. Meestal als jongeren op het internet zitten , doen ze dat voor hun vermaak. En dan lijkt het me sterk dat ze nieuwssites gaan bezoeken.
Bron: http://zoek.volkskrant.nl/artikel?text=nieuwsconsumptie&FDOC=0&SORT=presence&PRD=20y&SEC=%2A&SO=%2A&DAT=%2A&ADOC=1
Post 8: Serena T.
24 uur crossmediaal
Dit artikel laat zien hoe de DAG probeert te overleven als bestaande krant.
De DAG gaat met zijn tijd mee en is een 24-uurs crossmediaal ‘nieuwsmerk’. Bij DAG kan straks iedereen gratis zijn of haar eigen DAG indelen
De gebruiker bepaalt zelf wanneer en via welk medium hij of zij informatie wenst te ontvangen. Ook de voorkeur voor soorten nieuws kan worden uitgesproken. Bij DAG op internet is het mogelijk persoonlijke instellingen vast te leggen. Geen liefhebber van sport? Dan geen sportberichten op het computerscherm of via de mobiele telefoon.
Er komt een interactieve mogelijkheid voor lezers en kijkers om direct te reageren. En om tot op zekere hoogte, soms zelfs tegen betaling, indien geplaatst, bijdragen te leveren in de vorm van meningen, tips, nieuws, foto’s, video’s, columns, en zelfs complete artikelen.
Dit artikel laat zien dat de nieuwsconsumptie in Nederland veranderd. Traditionele kranten passen zich aan. We halen geen voldoening meer uit de traditionele media, DAG komt daarom met een super crossmediaal concept om zijn hoofd boven water te houden.
Bron: http://www.denieuwereporter.nl/?p=935
Post 9: Lindsey V.
Dit is een zeer nuttig artikel voor ons onderzoek, omdat deze geheel betrekking heeft op de doelgroep van ons onderzoek. Maar omdat er vooral gebruik is gemaakt van stellingen en niet zo zeer van een onderzoek met toelichting, kunnen wij hier denk ik geen inzichten in vinden. Wel zijn het leuke dingen om misschien mee te nemen in de twee artikelen die wij gaan schrijven.
Dit artikel beschrijft een aantal zogenaamde ‘ soft spots’ van de ‘generation search’ . Zo willen we allemaal het gevoel hebben dat we winnaars zijn en dit ook vooral uitstralen. Dit heeft als gevolg dat deze generatie veel heil vindt bij A-merken. Deze geven hen een goed gevoel en iedereen kan zien dat zij deze merken dragen.
Een andere belangrijke soft spot die genoemd wordt, is dat we altijd en overal met elkaar in verbinding willen staan. Deze en nog enkele voorbeelden worden genoemd in dit artikel
Bron: http://www.signsofthetime.nl/2007/site.php?26
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten