maandag 3 december 2007

Artikel 1: Nieuwsconsumptie: Vroeger versus Nu

Nieuwsconsumptie en mediagebruik zijn van alle tijden. Het enige wat veranderd is de manier waarop er geconsumeerd wordt. Elke generatie heeft zo zijn eigen hype of technologische ontwikkeling. Welke zeventigjarige man/vrouw kan werkelijk een computer bedienen? Met hier en daar een uitzondering natuurlijk, maar er zullen er weinig zijn. De computer is in een tijd gekomen dat zij er niet meer mee in aanraking kwamen. Het is voor hen maar een vreemd, raar en eng ding. Dit speelt zich niet alleen af in deze generatie, want welke dertigjarige kan feilloos inspringen in de nieuwste Blackberry of PSP? Elke generatie heeft dus zijn eigen ontwikkeling, zo ook in nieuwsconsumptie. Nieuws is door de jaren verschoven van de krant naar televisie, maar ook naar Internet en de mobiele telefoon. De technologie blijft zich innoveren en de ontwikkelingen staan geen minuut stil. Maar elke nieuwe ontwikkeling, op welk gebied dan ook, brengt gevraagd of ongevraagd bepaalde consequenties met zich mee. Waarom blijven we echter doorgaan met het ontwikkelen van nieuwe vormen van media, terwijl we nog amper aan de oude gewend zijn?

Vroeger gingen mensen heel anders om met nieuws dan tegenwoordig. Zij kenden andere vormen van media om nieuws te vergaren dan de vormen die wij hedendaags gebruiken. In slechts honderd jaar zijn de verschillende vormen van media in rap tempo gegroeid, waardoor de maatschappij geen enkele mogelijkheid had dan zich aan te passen. Door een steeds groter wordend aanbod leren mensen bepaalde media te selecteren, waardoor andere media na een bepaalde periode overbodig wordt. Maar welk medium heeft nog potentie, en welke heeft nu juist zijn beste tijd gehad?

De krant
De krant staat bekend als de eerste vorm van media om nieuws te verspreiden, afgezien van mondelinge communicatie. Al sinds 59 v. Chr. nam Julius Caesar het initiatief om dagelijkse berichten over diverse steden en staatsaangelegenheden te plaatsen op uithangen op openbare plekken. (bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Krant)
Vanaf de 16e eeuw verscheen er een wekelijkse krant in vele grote steden, waaronder ook in Amsterdam. Mensen lazen de krant om hun verlangen naar nieuws te voldoen, wat voor velen een tijd van openbaring was. De krant biedt de mogelijkheid om nieuws op eigen tempo door te nemen, met tevens de mogelijkheid om gemiste informatie eventueel nog een keer te herlezen. Dankzij duidelijk gepresenteerde artikelen – waar tevens een hogere concentratie voor vereist is – blijkt dat men ook het nieuws beter onthoud. De krant bleek de ideale oplossing te zijn voor nieuwsvergaring, totdat de digitale media zijn opkomst deed.

De radio
Begin de 19e eeuw ging de eerste Nederlandse radioprogramma de ether in. Wat bedoeld was als een methode om morsesignalen uit te zenden, werd later een populair medium om nieuws te verspreiden. (bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Radio) Het nieuws werd aan de luisteraar voorgelezen waardoor er ook een hechtere band ontstond. Emoties en gevoelens werden aan de luisteraar meegegeven en doorbrak de eentonige barrière van krantenartikelen. De radio wordt tegenwoordig nog steeds veel gebruikt, voornamelijk ter amusement vanwege het gevarieerde muziekaanbod. Een goed voorbeeld is het gebruik van de autoradio of radio op de mobiele telefoon. (bron: Interviews respondenten) De radio was een ware revolutie, totdat de televisie werd geboren en dankzij bewegende beelden een extra dimensie gaven aan de nieuwsvergaring.

De televisie
In de jaren ’30 kwam de televisie voor het eerst op de Nederlandse markt. Bewegende beelden waren voor vele mensen nog een shockerende vertoning: zij hadden immers nog nooit zoiets eerder gezien. Echter gaf de televisie een extra waarde aan nieuwsberichten door deze te ondersteunen met bewegende beelden en geluid. (bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Televisie) Hoewel de televisie in de loop der jaren is veranderd in een medium voornamelijk bedoeld voor amusement, zijn de kijkcijfers juist daardoor explosief gestegen. Men dacht met de televisie het ultieme medium gevonden te hebben, totdat het Internet zijn opkomst deed.


Het Internet
Dankzij een netwerk van computernetwerken werd het mogelijk om informatie uit te wisselen tussen verschillende computers. Het Internet was geboren en hedendaags is dit massamedium niet meer uit onze samenleving weg te denken. Tegenwoordig beschikt vrijwel ieder huishouden over toegang tot het Internet waardoor een wereld van informatie ook te allen tijde beschikbaar is. Echter is met de komst van dit medium ook onze manier van nieuwsconsumptie drastisch veranderd. Van een periode waarin men gedurende het avondeten nog naar het journal keek, vindt er langzamerhand een verschuiving plaats naar het wereldwijde web. Internet is vrijwel overal draadloos beschikbaar, waardoor gebruikers in staat zijn om via PDA’s, mobiele telefoons en zelfs spelcomputers op het Internet te surfen.

Waar ligt de toekomst?
De vraag is echter welke media nu terrein winnen, en welke juist terrein verliezen? Welke media zullen uiteindelijk de rollen overnemen van andere media? In de afgelopen 25 jaar zijn in Nederland de verkoopcijfers van kranten met 25% gedaald, terwijl het aantal internetgebruikers dagelijks blijft groeien. Jongeren stappen vaker over naar de digitale revolutie door de gemakken die het met zich meebrengt. Mensen komen gemakkelijk in contact met elkaar via chatprogramma’s zoals MSN en een wijde variatie aan forums. Tegelijkertijd wordt het blootstellen van persoonlijke informatie nooit zo makkelijk gedaan als op sociale netwerken.
Via een profielsite zoals Hyves kunnen gebruikers snel en gemakkelijk meer over zichzelf aan de wereld vertellen. Echter is hierbij de vraag waar de grenzen van privacy liggen. Desalniettemin worden sociale netwerken steeds vaker bezocht waardoor er een ware samenleving op het cyberspace wordt gecreëerd. Nieuwsconsumptie gebeurt niet meer via populaire nieuwssites: De gebruiker neemt het hef zelf in handen en surft doelgericht naar informatie die hem interesseert.

Het Internet blijkt niet overtroffen te kunnen worden. Vele uren die werden weggekwijnd achter een televisie, heeft zich verschoven naar de monitor van de computer. Hoewel beide activiteiten zich achter een beeldscherm bevinden, is het duidelijk dat activiteiten op Internet een groot terrein winnen. Een goed voorbeeld is de burgerjournalistiek. Burgerjournalistiek geeft de gewone burger de kans om zich als een verslaggever te gedragen door zijn beelden, bevindingen en meningen op het Internet te plaatsen. Een activiteit wat momenteel erg populair is en in opkomst blijkt te zijn. (bron: Interview respondenten)

Wat zal de toekomst in 2015 brengen? Met de groeiende technische mogelijkheden en toepassingen is het nog maar de vraag of dit zo door zal blijven gaan als de voorgaande jaren. Uit ons onderzoek onder de respondenten is echter gebleken dat de traditionele media zoals televisie en de krant niet zo snel zullen verdwijnen. Door de toenemende vergrijzing zullen vele mensen uiteindelijk terugvallen op de traditionele media. Uit hetzelfde onderzoek komt naar voren dat er een toename van niet-Westerse allochtonen in Nederland zal zijn waardoor de kloof tussen arm en rijk groter zal worden. Met deze trends dient ook rekening gehouden te worden als we kijken naar de manieren waarop mensen nieuws consumeren. Grenzen vervagen waardoor globalisering een algemeen begrip wordt.

Geen enkel persoon kan de toekomst met zekerheid voorspellen. Wij kunnen slechts enkel met waarnemingen de trends van de komende tijd vaststellen. Uit onze onderzoeken en diepte-interviews voorspellen wij dan ook dat sociale netwerken een grote rol gaan spelen in de toekomst. Aanbieders van verschillende digitale diensten zullen fuseren waardoor verschillende producten en diensten via minder maar gedetailleerdere kanalen aangeboden zullen worden. Nieuwsconsumptie wordt persoonlijker doordat marketeers zullen bijhouden wat men opzoekt en zodoende die informatie naar hen toe zal sturen. Wie zal het zeggen? Wij houden u in ieder geval op de hoogte!

Afzender:

RMC206C
Lena Heijenk
Arnaaz Khodabaks
Charlaine Scholten
Kiran Singh
Serena Tieland
Suki Verwiel
Lindsey Visser
Jason Wong

Bronnen:

De Nieuwe Reporter, Internet leidt niet tot meer nieuwsconsumptie. Geraadpleegd op 16 november 2007 van:http://www.denieuwereporter.nl/?p=543

NRC, Kranten lezen is als snorkelen. Geraadpleegd op 20 november van:http://www.nrc.nl/media/article811194.ece/Kranten_lezen_is_als_snorkelen

Molblog, Marketing van koude bodem. Geraadpleegd op 30 november 2007 van:http://www.molblog.nl/marketing/5068 30

Twanetwerk, Zes technologische trends. Geraadpleegd op 18 november 2007 van:http://www.twanetwerk.nl/default.ashx?DocumentID=6737


Geen opmerkingen: